Kings Of Leon: Panorama, Bråvalla, Norrköping

Kings Of Leon, Panorama, Bråvalla, Norrköping

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

Syskonbandet Kings Of Leon är ganska anonymt, inte nog med att medlemmarna större delen av spelningen gömmer sig i motljus och engagerar sig minimalt med publiken, deras typ av bredbent rock försvinner lätt i mängden. Det är bra, tajt och välspelat men deras melodier försvinner lika fort som de tar över scenen och gitarrerna håller sig större delen av tiden bakom den smått lysande rytmsektionen.

Men vad bandet tagit med sig till Norrköping är festivalens snyggaste show, vilket tyder på att de vet hur tråkiga de egentligen är att titta på. Det är flera videoskärmar som används flitigt och påhittigt tillsammans med få men otroligt effektiva ljusriggar som jobbar tillsammans med filmerna som visas. Snyggt, effektivt och underhållande. Och under allt detta står fyrmannabandet och kämpar mellan den lite tungfotade och intressanta rocken de själva vill spela och den mer tillrättalagda radiorocken som publiken vill höra. Kompromissen blir väl sådär och grabbarna känns inte alltid helt engagerade.

Det som verkligen sticker ut är basisten Michael Jared Followill. Hans spel är inspirerande och ligger smart nog långt fram i mixen där han med tyngd och pondus leder flera av de mer jämntjocka låtarna. Annars så bjuds vi på låtar som låter exakt som på skiva, fast spelade på högre volym, av ett band som varken rör sig på scenen, kommunicerar med publiken eller verkar ha direkt roligt.

Frågan är om arenarock är vad de tre bröderna och kusinen verkligen vill göra. För man får nästan intrycket av att de alla fyra står på scenen och drömmer sig bort till sitt garage eller öl-indränkta, trånga och svettiga rockklubbar. En festivalscen i en regnig skog i Sverige verkar i alla fall inte ha varit drömmen.