Daniel Adams-Ray : Luna, Bråvalla, Norrköping

Daniel Adams-Ray , Luna, Bråvalla, Norrköping

Recenserad av Tina Berglund | GAFFA

Daniel Adams-Ray utstrålar både genuin tacksamhet och glädje över att stå på Luna-scenen under Bråvallas andra dag. Det syns tydligt både på scenspråket och det leende som smyger sig fram mellan rapslingor och sång. Detta smittar även av sig på publiken som växer låt för låt likt en deg som jäser. Värt att nämna är även det välplanerade klädval som matchas med den scendekor som går i albumgrafikens spår. Precis lika genomtänkt och välarbetat som han klär sig, exakt lika finslipat framför han gamla som nya låtar.

Daniel Adams-Ray tillhör skaran som alltid kommer överträffa sig själv och sitt inspelade material så fort han kliver upp på en scen. För den underbara aggressivitet som tar sig form på bland annat Där Regnbågen Tar Slut, går inte att komprimera ner på skiva.

Han visar sig även överlägsen SD genom att tacka dem för att han fick komma till Sverige och för sitt smeknamn Babbelover. En kommentar som öppnar upp låten med samma namn. Han avslutar det hela med att säga "Fuck it järnrör, det här är två fingrar för hela jävla Sverige asså" medan han höjer två fingrar mot skyn. Efterföljande Där Regnbågen Tar Slut tillägnas Soran Ismael och tillsammans med Lilla Namo sätter han ner foten för ett mångfaldigt Sverige.

Hiphop-Sverige är hetare än någonsin och består av en familj som stöttar och hyllar varandra oavsett vad. Vilket bevisas när även Petter glider in under namnet "gudfadern" som Daniel uttrycker det. Petter fick avbryta sin spelning på grund av vädrets grymma makter och ser även han genuint lycklig över att få dela Håll Om Mig och Inga Problem med Daniel Adams-Ray och publiken.

Adams-Ray väljer att avsluta spelningen med Gryningspyromanen. Efter en spelning mitt i den svenska sommaren är det i och för sig publiken som har gått genom vatten och inte eld. Men det gör vi så gärna, bara för idag (ikväll) kan vi gå igenom vatten.