Laleh: Luna, Bråvalla, Norrköping

Laleh, Luna, Bråvalla, Norrköping

Laleh: Luna, Bråvalla, Norrköping

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

Förutsättningarna kunde vara bättre. Förutsättningarna kunde vara perfekta. En artist som Laleh klockan 16.00 i solsken en lördageftermiddag är det perfekta botemedlet för bakfulla festivalbesökare. Men himlen är gråsvart och regnet slutar aldrig att falla, publiken är blöt, stel och kall och det skulle kunna bli ett totalt fiasko. Men det är istället precis tvärtom visar det sig, Laleh är som bäst med snålblåsten rakt emot sig och ett ihållande regn över "sina kompisar" som hon kallar oss.

Laleh har också tonat ner sina mer vimsiga och new age-flummiga stunder för att istället bjuda på ett riktigt festivalset där poppen står i fokus och det gör att det blir en helgjuten och riktigt bra timme. Laleh röst är som vanligt stark och hon utnyttjar den till fullo i sina kompositioner och med det stora lyhörda bandet lyfter hon det nya materialet ännu ett snäpp. I Stars Align tar de två friformsdansarna (det är ändå en Laleh-konsert) fram varsin trumma tillsammans med Laleh och med fyra trummisar blir det en riktigt vass version som värmer ända in till benen. För Live Tomorrow lämnar bandet och Laleh sitter ensam vid ett piano och i den intima vackra versionen tar publiken snabbt över sången och Laleh släpper pianot och bara sjunger till oss. Med det intimare anslaget blir det en av spelningens höjdpunkter och det känns som att Laleh totalt kontrollerar både den stora scenen och publiken perfekt.

Däremot så kan man tycka att en artist som Laleh har tillräckligt med bra material själv och inte behöver köra Så Ska Det Låta-versionen av Eva Dahlgrens Ängeln I Rummet. Versionen är bra och publiken blir glad, men Lalehs egna låtar är bättre och intressantare. Men till slut tar regnet över och i en av sina intimare stunder överöstas hon av ett gäng drängfulla tjejer som står och skriker Axwell och låtsas att de är på en klubb på Stureplan.