The Offspring: Panorama, Bråvalla, Norrköping

The Offspring, Panorama, Bråvalla, Norrköping

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

The Offspring från Kalifornien har ofta anklagats för att inte vara ett riktigt punkband eftersom de sålde 11 miljoner av sin tredje skiva Smash som kom 1994. Men egentligen är det tvärtom, Smash släpptes på ett litet oberoende bolag och när de senare gick till ett större bolag gjorde de det för att nå fler men för mindre pengar. Det måste väl ändå betraktas som ganska punk, om man nu kan definiera det ordet.

Detta gör ju dock inte The Offspring till ett bättre band. Problemet har alltid varit att materialet aldrig riktigt övertygat och att medlemmarna är väldigt begränsade. Något som märks alltför mycket när man ser dem live. Sångaren Dexter Holland har en enda ton och den skriker han skiten ur och det är en underdrift att säga att det blir väldigt påfrestande. Det är nästan så att man längtar efter att rösten ska spricka bara så att man ska kunna höra en ton till. Gitarristen Noodles gör det han ska men inte mycket mer, han öser på med sina Ramones-riff och ser mer trött än peppad ut.

Bandet firar 20 år sedan de släppte Smash och kör hela skivan i ordning och visst det funkar väl. Sådär. Det är fullt ställ hela tiden och den höga dundrande basen och Dexters krävande sång gör att alla slags nyanser och melodier försvinner i ett fullt ös som bandet inte riktigt klarar av. Det funkar faktiskt bättre när de saktar ner lite i Electric Banana Band-reggaen i Whatever Happened To You? Men efter det så faller korthuset ihop rejält för problemet är att när de slutar spela Smash så tar också låtarna slut. Det blir ett hopkok av halvhjärtade försök att leva upp till succén med Smash tyvärr. Och det absoluta bottennappet kommer i den fruktansvärda Pretty Fly (For A White Guy).