Ison & Fille : Luna, Bråvalla, Norrköping

Ison & Fille , Luna, Bråvalla, Norrköping

Recenserad av Tina Berglund | GAFFA

Ison & Fille har sen långt tillbaka hållit ihop i både ur och skur, vilket de bokstavligen gör även under Bråvallas sista festivaldag. Startfältet med låtar såsom På Jakt Efter Lycka, Ikväll Är Vi Kungar och Sena Nätter är både stabilt och medryckande. Rapslingorna är kvicka och killarna har alla förutsättningar för att bjuda på en välsmakande show.

För det borde ju egentligen ha varit ett genialiskt drag att få med Jaqe, Grillat, Rosh, Amin och Hossam på scen. Men istället krossar ljudnivåerna maxgränsen på samtligas mickar och det känns som att trumhinnan brister flera gånger om. Det är ett sammelsurium av på tok för många röster på en och samma gång. Svenska hiphop-eliten har en kollektiv anda och visst blir det en hiphop-fest alltid, men när Ison & Fille hamnar i skymundan på sin egen konsert känns det lite snopet.

Det färska albumet Länge Leve Vi handlar till mångt och mycket om hur killarna har brutit sig fram och gjort sig ett namn stort nog för en av Bråvallas största scener. Länge Leve Vi är ett musikaliskt bevis på att de är värda framgången de når och låtarna gör sig bra även i live-sammanhang, speciellt under de lite råare beatsen såsom Under Press och Langa Fram.

Överlag får rapduon positiv respons av publiken som skrålar med under Jag Skrattar Idag. Men som de utslitna ordspråker lyder: soppan blir inte alltid bättre med fler kockar. Ison & Fille är rutinerade ess och gör sig bäst i egen förpackning. Även om det ser både varmt och mysigt ut med den kramfest som äger rum under sista låten Länge Leve Vi.