Mariah Carey: Me. I Am Mariah...The Elusive Chanteuse (Deluxe)

Mariah Carey
Me. I Am Mariah...The Elusive Chanteuse (Deluxe)

Album / Def Jam
Utgivning D. 2014.05.26
Emil Viksell

Mariah Carey har mycket gemensamt med sina kollegor där uppe på den historiska försäljningstoppen. Det är musik som låter fint, och man kan väl någonstans förstå att den en gång i tiden var banbrytande. Men det mest påtagliga är ändå att det låter uttjatat, urvattnat och knappast känns inne i den känslomässiga märgen.

Ett av Mariahs bidrag till pophistorien är ju den där typen av hitlåt som inkluderar skön soulsång av en kvinna och en snubbe som kommer in och så att säga talar om var skåpet ska stå, med offensiv rap. En låtstruktur som också var vanligt förekommande inom trancen. Tanken är ju att det "kvinnliga" och "manliga" ska skapa någon form av dynamik. Och visst fungerade det väl på någon basal nivå, de gamla samarbetena med Jay-Z, Heartbreaker, och med Cam'ron, Boy (I Need You), är tunga dängor.

Den andra kategorin låtar hon jobbat med är svulstiga ballader. Också detta fint utfört. Problemet med Me. I Am Mariah… är dock just att det bara är det gamla vanliga som bjuds. Den fina sången flödar ut och Mariah wailar. Det låter hemskt daterat. Listorna fylls nu, som då, av andra souldivor och R&B-stjärnor. Skillnaden är att dessa nu för tiden gör precis det Mariah gör fast i fräschare tappning. Då spelar det ingen roll att hon trots allt är den som har bäst röst och kan sjunga trestrukna c:n och vad annat. Talande är att den mest retrotunga – redan singel-uttjatade – #Beautiful är albumets bästa låt. Kanske borde hon vridit klockan ännu längre tillbaka, över hela albumet. Eller tagit ett steg in i 2014.