The Bronx: Hey It's Enrico Pallazzo, Göteborg

The Bronx, Hey It's Enrico Pallazzo, Göteborg

Recenserad av Patrik Blomqvist | GAFFA

"Some of the nastiest people we know are from Gothenburg" inleder frontmannen Matt Caughthran samtidigt som han med glimten i ögat sneglar nedför den en meter höga scenen utan kravallstängsel. Kanske är det en antydan till den gången som det Los Angeles-baserade The Bronx senast lät täckelset falla för sin testosteronladdade hardcorepunk på den svenska västkusten. Inramningen på Pustervik i Göteborg 2012 var direkt olämplig. Stämningen blev fullkomligt bedrövlig. Av en videoupptagning att döma hade lokalens alldeles för stora utrymme och smått dekadenta interiör en så pass negativ inverkan att till och med Caughthrans vildsinta eskapader i publikhavet framstod som malplacerade. Kort och gott kunde spektaklet liknas vid ett gig inför en samling pingstvänner.

Hey It's Enrico Pallazzos avsevärt enklare och intima inomhusmiljö med sterila, vitmålade väggar och stumt betonggolv bereder den här kvällen väg för en helt annan upplevelse. En upplevelse som växer bortom all kontroll. Ett förödande sinnesutbrott, som i det fjärde numret I Got Chills ger tydliga tecken på att sammandrabbningen vägrar lägga sig. Kroppar flyger kors och tvärs, ut i publikhavet, och tas emot. Cykeln upprepas - om och om igen. Armar pumpar som pistonger till den stakata versen i White Tar. Det här ska sedan bara eskalera. Gruppens eldiga framförande toppas gång på gång av Caughthrans oberäkneliga karaktär, som inför startskottet av det ettriga spåret They Will Kill Us All (Without Mercy) stagedajvar från ljudbordets två meter höga platå, landar i ett golvtäckande nät av vajande lemmar och forslas snabbt genom den heta luften, tillbaka till scenen och sina svettdrypande medmusiker.

The Bronx och deras västsvenska skara anhängares relation är häpnadsväckande villkorslös, passionerad och engagerad - och måste upplevas - under omständigheter som den här kvällen. Som när de till sist spelar ut alla korten på bordet i den rykande livefavoriten Heart Attack American. Scenen stormas - kaoset når sin kulmen.

"Some of the nastiest people we know are from Gothenburg". Så rätt han hade den här gången.