Yngwie Malmsteen: Vilja Av Stål – Mina Memoarer

Yngwie Malmsteen
Vilja Av Stål – Mina Memoarer

Bog / BTM Books
Utgivning D. 2014.08.01
Mathias Skeppstedt

När en man med Yngwie J. Malmsteens ego sätter sig ner för att skriva en bok om sitt liv är det såklart med de största orden som finns. Yngwie är världens bästa, snabbaste, mest tekniska och avancerade gitarrist som världen skådat, kanske hela vintergatan eller varför inte hela universum. Han var bäst i skolan, fast han sällan var där, hans lärare älskade honom, han lärde sig engelska snabbare än alla andra, och så vidare. Han är egentligen också en bättre trummis än alla andra trummisar, kanske även producent, låtskrivare och musiker i allmänhet. Man skulle kanske till och med kunna säga att Yngwie J. Malmsteen från Hässelby är världens bästa människa.

Alkoholproblemen skummas över ganska snabbt, droger har han såklart aldrig testat (tvärtemot vad andra biografier sagt), anklagelserna om hustrumisshandel nämns aldrig, däremot klagar han väldigt mycket på det inskränka, socialistiska landet Sverige som inte lät geniet att blomma fritt. Här passar han även på att citera Margaret Thatcher och hylla sitt nuvarande hemland USA. Hela den politiska delen luktar ganska unken och gör inte att sympatierna för skrytmånsen blir så värst mycket större. Han nästan skryter över hur illa han behandlat bandmedlemmar och vilken diktator han är som bandledare.

Allt detta blir väldigt problematiskt då Yngwie har haft en väldigt intressant karriär och han är en otrolig gitarrist som faktiskt har haft en väldig framgång utomlands. Dessutom har han till skillnad från 99 % av alla andra rockmusiker satt sig ner och skrivit boken själv utan en spökskrivare som gjort grovjobbet. Att då istället mest ägna sig åt skryt och skönskrivande av historien blir ganska tråkigt. Och Yngwie Malmsteen har varit många saker men aldrig tråkig.