Seinabo Sey : Vanguard Festival, Köpenhamn

Seinabo Sey , Vanguard Festival, Köpenhamn

Mellanstora sommarfestivaler i Skandinavien, främst de som hålls i parker och på fält inuti storstäder, har ett svårlöst problem när vädret och solen är på deras sida, trots att de alla självfallet önskar sig perfekta förutsättningar: fälten sträcker sig ut förbi festivalens avskärmningar, och där ute går det att sitta och höra musiken också, och där ute kostar dessutom det mesta sett till förtäringen betydligt mindre än där inne. Så, när Vanguard Festival drar igång sitt andra år i Søndermarken i Köpenhamn är det ungefär lika många människor som sitter på gräsmattorna utanför festivalen som det gör innanför. Så, när festivalens första dag och dess första akter börjar spela är det inför en vilande publik främst och ett hundratal stående därefter, och även om scenariot är behagligt känns det också aningen tamt för artisterna att bemöta.

När Seinabo Sey ställer sig som årets första artist på Sun Ra Stage gör hon det med två singlar under sitt bälte och inte överdrivet många spelningar avklarade, på vägen mot ett debutalbum som i det närmsta är färdigskrivet men inte helt ihopsytt än. Oerfarenheten av situationen i fråga och nerverna som följer går därför att ana från publikplats, liksom att allt inte sitter riktigt än. Men även självförtroendet syns och hörs tydligt, det faktum att Seinabo Sey efter släppet av sin första singel attraherade medier från England och USA inte bara för att skriva korta nyhetsartiklar om låten i sig men långa artiklar om henne, om personen bakom musiken. Idén för hur liveframträdandet ska vara ser ut att vara klar, med sångaren säkert och stabilt i mitten och bandmedlemmarna flankerandes bakom. Och materialet från det kommande albumet, det som har för många låtar och som arbetas på med Magnus Lidehäll, låter stort och noggrant byggt, det låter spännande och lovar mycket gott för framtiden för en av Sveriges senaste bland alla oerhört begåvade sångare och låtförfattare.