Motörhead: Flamingo, Way Out West

Motörhead, Flamingo, Way Out West

Motörhead: Flamingo, Way Out West

"Everything Louder Than Everything Else". Att den parollen inte skulle passa in på Way Out West går ju att debattera i all oändlighet utan att egentligen komma fram till någonting, och sedan peka på att band som Refused spelat här inte alls längesedan och att noise-mästare som My Bloody Valentine faktiskt också gjort det, och att ett såpass på pappret extremt band som Deafheaven också spelar på årets upplaga av festivalen.

Men, det går heller inte att bortse ifrån att publikhavet framför Flamingo är fullt av luckor för ett band som alltså går på scen 18:45 på en torsdag, alltså festivalens första dag. Det är ingen särskilt dålig tid som ska påverka uppslutningen negativt egentligen, men möjligen en indikation på att bokningen av Motörhead kanske inte är så klockren som festivalens bokare hoppades på att den skulle vara.

Någon kvart eller så senare har det dock fyllts på ordentligt på sina håll och platser, och när Phil Campbell släntrar ut med sin gitarr i hand och iklädd en BK Häcken-tröja så är det egentligen inte så värst främmande alls längre att detta händer på en festival som inte är särskilt känd för att jobba med hårdrock.

Motörhead är annars ungefär som de brukar vara och som alla som tidigare sett bandet vet att de är, nämligen orubbligt stabila och inte ett gäng som ger vika för att chocka eller komma med överraskningsmoment. De spelar hårt och de spelar snabbt, Lemmy mumlar när han sjunger och han mumlar när han pratar, Mikkey Dee trummar på utan pardon eller tillstymmelse av trötthet, och publiken som samlats tycker att det är tufft och ballt och kul, ungefär som vanligt när det gäller ett band som Motörhead. Det är rätt kul att de spelar med en gitarrist klädd i Häcken-tröja av alla möjliga fotbollströjor. Det är desto roligare att överhuvudtaget se hårdrock på Way Out West som nu även sparkat in den dörren när de tidigare gjort det med betydligt mer högljudd musik, och det är bara väntat att Lemmy trots sitt mumlande sätt ikväll är väldigt tydlig och kort om vad bandet är: de är Motörhead och de spelar rock'n'roll. Mer än så behöver han faktiskt inte säga, rocken och eldkastarna talar verkligen för sig själva.