Röyksopp & Robyn: Flamingo, Way Out west

Röyksopp & Robyn, Flamingo, Way Out west

Recenserad av Andreas Bäckman | GAFFA

Robyn och Röksopp i all ära, låt oss för det första tala om lasern och röken. Få saker är ju ändå så kritiska som en bra ljussshow. Helt allvarligt, fler än ett gäng artister har genom åren pajat hela sin grej genom att tro att låtarna är allt och omständigheterna inget. Med det sagt så penetrerar lasrarna publiken från första början ikväll. Även den late och/eller överförfriskade kan skönja de ömsom röda, ömsom blå laserstrålarna som lyser upp scenen ända bort till trädkronorna i periferin.

Så till vida är det den perfekta avslutningspelningen på Way Out West 2014, i mörkret badar tiotusentals människor i laser, rök och en alldeles underbar pumpande backdrop. Den perfekta inramningen. Rent musikaliskt dock? Helt okej. Röyksopp inleder detta tvåtimmarsprojekt och emedan det ljudmässigt låter ljuvligt så blir det aldrig överdrivet kul. Publiken känns svårt ointresserad av norrmännen och när Robyn väl äntrar scen så visar det sig att hon pitchat ner sina låtar, liksom för att anpassa sig till landsfrändernas lite långsammare discodans. Call Your Girlfriend småputtrar och Dancing On My Own som på pappret torde vara en dansfest utan dess like har snickrats om så till den grad att publiken knappt känner igen den.

Det är faktiskt först i den sista akten, när Röyksopp och Robyn möts, som det blir intressant. Plötsligt förstår man varför det här projektet ens påbörjades, och när publiken fattat att BPM:en aldrig kommer att slå snabbare slag så övergår det hela i en Berlinsk, monoton dansfest. En sprudlande energifylld Robyn ålar omkring på scen iförd 20 centimentar höga skor och framför henne har folk slutat vänta på klimax, stoppat ner näven i fickan och istället antagit formen av  någon slags  rörlig vätska. Så kommer konfettin, strålkastarna riktas utåt och Do It Again dundrar fram. Armar och händer i luften. Folk lever, visar det sig, trots att ungefär hälften börjat röra sig mot utgången i förtid. Saker och ting känns ganska bra, men ändå: nästa gång bör Robyn och Röyksopp agera åtskilt. I teorin låter detta samarbete fantastiskt men i praktiken tar de faktiskt mest ut varandra.