Die Antwoord: Kyrkan, Dans Dakar

Die Antwoord, Kyrkan, Dans Dakar

Die Antwoord: Kyrkan, Dans Dakar

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

Dans Dakars intressantaste bokning är utan tvekan sydafrikanska EDM-rapparna Die Antwoord. Under dagen har jag redan hunnit räkna tre stycken Yo-Landi  Vi$$er look-a-likes och oräkneligt antal t-shirts. Det märks också att den oortodoxa trion av Ninja, Yo-Landi och DJ Hi-Tek är vad många betalat för att se då ytan framför festivalens största scen för första gången är i armbåge till armbåge-stadie. På skärmen på scenen svävar Leon Bothas huvud (artisten som dog av progeri för ett par år sedan och medverkade i musikvideon till Enter the Ninja) medan ett mässande ekar ur högtalarna.

För en halv sekund tänker jag vad gulligt att de bjudit in någon tioårig kusin i en för stor huvtröja upp på scen som pekar finger till Fok Julle Naaiers innan jag inser att det är Yo-Landi som med sina cirka en och femtio meter kan vara en av världens mest anarkiska pixies. Publiken är trots sin kokande pepp lite segstartade men det råder Ninja snart bot på när han inte mer än fem minuter in i spelningen stagedivar rakt på oanande uppsträckta händer. Rent albummässigt är Die Antwoord rejält ojämna med alldeles för många skits, men på scen där deras zefkulturella "you're poor but you're fancy"-estetik får spraka och okonventionella personligheter agera ut blir det show av det hela. En show vars charm är svår att motstå även om charmen i att Ninja drar ned byxorna och visar sin rumpa för publiken går att diskutera!

Till sällskap på scen har de två maskerade dansare som skakar rumpa och svänger till rap-raven i fanfavoriterna Fatty Boom Boom och Baby's On Fire medan Yo-Landi ständigt stegar upp ovanpå mixerbordet och sjunger med sin paradoxalt både viskande och pipiga röst. Draget är hårt, speciellt när de mot slutet av spelningen kör igång nya happy hardcore-untzande Happy Go Sucky Fucky. En encore hinner de med innan det snäva tidsschemat kallar och jag kan nästan lova att det fälls både en och annan glädjetår medan Enter the Ninja avslutar en spelning som gjort rätt för sig att kallas för en livsupplevelse.