Hello Saferide: The Fox, The Hunter And Hello Saferide

Hello Saferide
The Fox, The Hunter And Hello Saferide

Album / Razzia
Utgivning D. 2014.09.03
Jonathan Bengtsson

En vän bröt med en kille för ett tag sedan, och allt ska vara bra, allting pekar på det nu. Tiden har i vanligt mak, som i ett flimrande stop motion-pussel, fogat samman vad som var trasigt. Livet fortsätter ju. Men ibland när hon inte tror att jag märker, och det gör jag, spelar hon tyst, tyst Är Du Fortfarande Arg? på sin gitarr, och jag inser att de där skärvorna aldrig riktigt placerar sig på samma plats igen, att det alltid kommer att skava lite. Och att det är av absolut nödvändighet att just den där känslan blev tonsatt.

Sådan är Annika Norlins musik att när den når in så når den in som en enda rungande arm rakt genom mellangärdet. Norrlands drottning kan med en precision och stringens få förunnat beskriva livet så som det är, en känsla så som den landar, ett hjärta så som det är krossat; utan vare sig försköning eller dramaturgiskt effektsökeri. Med Hello Saferides återkomst är väldigt mycket likadant, och varför skulle Norlin egentligen behöva omstöpa sitt koncept?

Varje låttext minner fortfarande om en nedklottrad dagbokssida inlindad i rusig pop, existentiella bryderier eller de där Jakob Hellmanska ljudväggarna som liksom dansar tango fram och tillbaka mellan olika känslofrekvenser. Och så ibland; den rena, intensiva tonen, den som får flimmerhåren att frysa till is av välbehag. Som i Berlin, som i I Forgot About Songs.

Ändå gör de ibland lite tillkrånglade melodierna i brokigt samspel med Norlins uttrycksmodell – ultrarapid kan trötta ut och tära – helhetsintrycket till en av lite schizofren sort. The Fox, The Hunter And Hello Saferide är inte lika omedelbar som en vrålande dalälv, den är kantig och inte alls speciellt följsam. Men de ögonblick när Norlin läser dina tankar, de ögonblicken när du inte känner dig ensam längre, de är oväderliga. Och en dag sitter du där och kommer på dig själv med att sjunga på dem tyst när du tror att ingen hör.