Twin Shadow : Popaganda, Lilla Scen

Twin Shadow , Popaganda, Lilla Scen

Twin Shadow : Popaganda, Lilla Scen

När den skinnpajsförsedde och bildsköne George Lewis Jr. med band – som ser ut att ha rensat ur en extremt välsorterad second hand-butik – äntrar scenen blir det inte mycket av det där stora vemodet som präglar Confess (2012). Istället är det riv och rock. Gibson Les Paulisar och en "Gula änkan" som sprutas ut över publiken. Nu blir det aldrig riktigt vulgära rockmanér, det är Lewis Jr. alldeles för sofistikerad och trevlig för att ställa till med. Men det är synd att den förfinade musiken på platta röjs av i "slarvig" rockstil med distat sound. Till och med synth-mattorna och Billy Idol-drivet får stå tillbaka för bandet och Georges uppenbara vilja att rocka. Det blir tamejfan till och med lite "hey, hey, hey" och övriga fotbollsklacks-liknande grejer.

Castles In The Snow från Forget (2010) är en rätt fin låt, men det är en riktig temposänkare och jag förstår inte varför Lewis Jr. envisas med att lufta den så pass ofta. Dessutom följs den upp av The One i trött akustisk version. En låt perfekt i originalutförande – varför in och peta? De nyare låtarna är luftigare popdängor och maffiga powerballader, och fortfarande musik som är stadigt förankrad i 80-talet. Det låter… underhållande, men tycks inte nå upp till verkshöjden på föregångarna.

Jag går ganska hårt åt, men Twin Shadow är fullkomligt enastående på skiva, då stiger kraven. Låtarna funkar väl ändå, även om det är mer av rock'n'roll än new wave. Sedan tar det slut alldeles för fort. Det är väl bara anta att det är på grund av Kelis försening tidigare under kvällen.