The Pains Of Being Pure At Heart : Popaganda, Lilla Scen

The Pains Of Being Pure At Heart , Popaganda, Lilla Scen

"Men vilka shoegaze-vänliga frisyrer", orden är min väns. Hen har tidigare inte lyssnat något särskilt på The Pains Of Being Pure At Heart. Och fortsätter: "Det är ju Popsicle." "Det låter som Weezer." "Ja, jag vet, mina referenser är inte up to date." "Men … till och med den där 90-talssättningen med grabbar + tjej." Och det är ju så där det är med TPOBPAH. De låter som en jäkla massa saker man hört och ser ut som en massa saker man sett. Minsta beståndsdel är en referens. Det är ett slags kollageteknik som lånar överallt ifrån men aldrig uppvisar någon form av spretighet, allt är stramt och konsekvent genomfört.

De plöjer och röjer. Sångaren och gitarristen Kip Berman vevar med armen mellan låtarna för att han bara vill att nästa ska komma igång så fort som möjligt. Tråkigt är det i alla fall inte. Samtidigt är det här kompakta referensbiblioteket som faller över en också lite av bandets fall. De blir snarare en kanal för andras konst än ett band i sin egen rätt. Men det där spelar ju mer eller mindre nada roll när de kör live. Istället är det just plöjandet och röjandet som gör dem så förbannat roliga att se.

Vid ett tillfälle hör jag Wham! Vid ett annat Bad Cash Quartets Heart Attack – bland all annan My Bloody Valentinesk präglad Belle And Sebastian-pop. Kips röst spricker då och då som sig bör. Jag tänker på den gamla festivalen Lollipop. Basisten kör favoriten: spelning med jackan på. Sedan överraskar och skrämmer George Lewis Jr. (Twin Shadow) Berman genom att smyga upp på scen och viska i hans öra. Berman skrattar och i ett av de få mellansnacken hyllar han Twin Shadow-bandet, både som musiker och "wonderful human beings". Ingen klassisk 90-talsbiff mellan banden således. Allt är inte som förr.

Personer med förhållandevis bred smak och relativt djupt intresse torde inte kunna värja sig mot det här. Det är oförblommerad stöld, musikglädje och driv. Extremt catchy och banala kärlekslåtar. Sedan promotar dessutom Berman Makthaverskans Stockholmsspelning på söndag. Tillägnar bandet låten Everything With You. Och allt är bara så där bra.