AlunaGeorge: Popaganda, Stora scenen

AlunaGeorge, Popaganda, Stora scenen

AlunaGeorge: Popaganda, Stora scenen

Recenserad av Tina Berglund | GAFFA

Det är med stilistisk perfektion som AlunaGeorge intar scenen med hitten Attracting Flies. Aluna Francis med band bjuder på en felfri, dansframkallande och sofistikerad spelning både i ord och ton. Dock blir denna perfektion med brist på överraskningar ibland lite för förutsägbar. Ett nyförvärv som ljuder över Eriksdalsbadet är dock låten Supernatural. En skapelse som går i en minimalistisk elektronisk ljudbild likt fullängdaren Body Music med discoimpulsiv Disclosure-inspirerad refräng. Producentduon gör sig även påminda under låten White Noise som tar vid halvvägs in i konserten efter Lost And Found.

Aluna Francis bjuder på några få men sällsynta leenden och bristen på synliga känslor gör att konserten stundtals känns något känslokall. Med en repertoar som överlag anspelar på kärlek och intimitet hade ytterligare gester från Alunas sida enbart kunna gynna upplevelsen. Kanske beror det avsaknaden av bandmedlemmen George Reid. Anledningen till att duons andra halva saknas är ingen information Aluna väljer att dela med sig av eller ens nämna. Något man som publik ägnar några minuter för mycket åt att begrunda.

AlunaGeorge är ett av de typiska band som gör sig bättre på en intim klubbspelning och inte under de förutsättningar som spelningen på Popaganda bjuder på. Även om publiken överlag ger en fin respons och består av ett flertal hardcore-fans saknar spelningen den nerv en dimmig och hajpad klubb hade kunnat bidra med. I sin helhet är dock reaktionerna positiva och publiken går ifrån spelningen med ett förnöjt leende på läpparna. Kanske beror det på att de fick en andra chans att uppleva Londonduon efter förra årets inställda spelning som skulle ägt rum på Debaser Hornstull Strand i november.