x
Zhala : Popaganda, Lilla scenen

Zhala , Popaganda, Lilla scenen

Zhala : Popaganda, Lilla scenen

Recenserad av Tina Berglund | GAFFA

Zhala är verkligen något utöver det vanliga. Hon har ett starkt personligt uttryck både vad det gäller scenografi, koreografi, scenkläder och det främsta redskapet; musiken. 

Hon lämnar en eftersmak av förvirring likaväl som när hon strömmar ur högtalarna som när hon intar positionen som liveakt. Hon väcker ständigt nya frågor, stora som små, bland annat när hon väljer att inleda konserten med att spruta vatten på sin publik med sprayflaskor. 

Zhala är en artist som behöver ta sig från de mindre till de större scenerna. Hon behöver en stabil fanbase som kan dansa sig svettiga till den technopulserande kosmiska popen och hon behöver en påkostad bombastisk show med extra allt. Den svenska musikscenen behöver utan tvekan en utstickande och passionerad artist likt Zhala som vågar trotsa allt vad normer och boxar innebär. 

Konserten går i jämna vågor mellan uppbyggnad och klimax-partier och når kulmen när Slippin Around och Prophet rundar av konserten. Dock hade hon förmodligen vunnit fler dansade kroppar om hon valt att möblera om i setlistan något.

De första låtarna består av ett sammelsurium av liknande låtar. Under samtliga låtar ekar Zhala Rifats klara stämma och är en av de punkter som går att ta fasta på under konserten. För allt som oftast är det lätt att bli distraherad av Zhalas scenspråk som snarare liknar en meditativ och intensiv jakt på hennes strävan efter att bli ett med sig själv genom musiken.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA