Say Lou Lou : Popaganda, Lilla Scen

Say Lou Lou , Popaganda, Lilla Scen

Say Lou Lou : Popaganda, Lilla Scen

Den kommer i en strid ström den där eteriska drömpoppen. Flödar ut ur public service-kanal nummer tre. Ofta lika träligt förutsägbar som fenomenet "pojkar med gitarr". Pop som medvetet eller omedvetet anpassar sig mer till vad som faller Germund Stenhag, Karin Gunnarsson och Linda Nordeman i smaken – eller mer korrekt: den definierade målgruppens smak – än engagerar sig i konstnärlig verkshöjd.

Systrarna Elektra och Miranda Kilbey har definitivt dessa tendenser. Det blir ofta lätt melodisk musik med beat och den där inramningen som upplevs som svepande slöjor. Därför är det förbannat befriande att de samarbetat med Lindstrøm på den nya låten Games For Girls. Och det hörs ju givetvis direkt att det är norrmannen som rattar beatsen. Nudisco, fjorddisco, ja, vad man än vill kalla det, så skåpar den här formen ut det generiska popskvalet. Också den nya schlagerdängan Nothing But A Heartbeat når fina höjder. Tonartshöjningen in i refrängen och de luftiga trummorna i den är popestetik i dess mest utsökta form. "Jag känner Eurovision", säger Elektra. "Embrace it", svarar Miranda. Och det är här Say Lou Lou ska vara, här är de som allra bäst, i schlagern och discon. Här bärs deras röster och texter av en musik som lyfter och inte bara sveper ut i det fysiska rummet och dör.

Med sig på scenen har de ett band med bland annat valthorn, cello och fiol. En sättning som ger mer kropp till en sådan låt som Peppermint med sin ångestnostalgiska soul. Och hitten Julian är ju fin. Men det är, återigen, bättre när de blåser av, ut och upp, som de delvis gör i Better In The Dark.

Elektra tar till orda mot rasism, sexism, patriarkatet och "den nepotism som råder i musikbranschen som gör att män alltid kommer att välja män". Ord som får stora delar av publiken att jubla och resten att vrida på sig förläget. Som det alltid är när politik avhandlas i förment ickepolitiska sammanhang. Och som det framför allt alltid är när det är feminism som avhandlas.

Debutalbumet släpps i början på nästa år och denna spelning lovar gott.