Veronica Maggio: Popaganda, Stora Scen

Veronica Maggio, Popaganda, Stora Scen

Veronica Maggio: Popaganda, Stora Scen

En viss mättnadskänsla har det allt uppstått kring Veronica Maggio. Samma slags mättnadskänsla som Håkan Hellström passerat med råge. Vissa artister når en punkt där det känns som att de mest står och stampar innan de antingen tar fart mot stjärnorna eller faller platt mot marken. Hon är varje fall stor nu. Tidigare under sommaren såg jag henne fylla ett tält med plats för 8000 personer i Finland. Och nu säljer hon slut på Popagandas lördagsbiljetter; 12 000 själar står vända mot festivalens stora scen.

Hon har ett handlag i textförfattandet, journalistisk konkretisering skulle man kunna kalla det om man vill låta torr. Det är enkla och specifika ord som fungerar som identifikationsmarkörer för alla som är under 35. Krossade hjärtan och fest är ämnena på vilka hennes låtar bygger, som hon påpekar själv från scen. Allt inlindat i smittande arrangemang på studsiga melodislingor och de där stråkarna. På gott och ont är allt detta. Det är fina poplåtar som passar alla. Men det är också endast fina poplåtar som passar alla.

Denna kväll blir det något slags mellanting av alltihop. De där nutida festklassikerna som Välkommen In, Sergels Torg och Hela Huset är inte så jätteroliga, trots att alla sjunger med. Det är förutsägbart och de stänks av obligatorisk. Svärtan som delar av hennes produktion innehåller är ett vansklig att förmedla på en sådan här stor scen, mellan allt studsande från de fartigare låtarna. Däremot uppstår ren och skär magi när Du Låtsats Som Det Regnar serveras i en "Bristol Sound"-remix. Den är inget annat än totalt fantastisk. Badbollsliknande ballonger släpps ut över publiken. Ballonger som byter färg när man slår på dem – ni hörde rätt! Där och då är det den bästa konserten jag bevistat.

Sedan blir det som man förväntar sig också konfetti på slutet, och hon lirar alla de där låtarna alla vill höra. Det är lite för mallat och den höjd hon når på Du Låtsats Som Det Regnar kommer inte igen. Men det är ändå en fin avslutning på sommarens sista dag. Och även om, eller när, Maggio är förutsebar är låtarna fullgoda popdängor att dansa in vilken höst som helst till.