Kiasmos
Kiasmos

Kiasmos: Kiasmos

Album / Erased Tapes
Utgivning D. 2014.10.27
Özgür Kurtoğlu

Det är ibland en alldeles för enkel skriftlig utväg att ta, att leta svar och motiv till konst bland de som har skapat konstens bakgrund, att se det som slutpunkt istället för startpunkt av berättelsen och just svaret. All konst, all musik i detta fall, går säkerligen att spåra tillbaka till var den med instrumenten eller pennan eller penseln i handen först fick idéerna om att uttrycka sig kreativt. Någonting annat vore aningen överraskande. Men det är aldrig den slutgiltiga lösningen på gåtan om varför ett verk är som det är, varför det ser ut som det ser ut, varför det låter som det låter.

Det är lite för enkelt att leta i färöiska och isländska landskap, i förklaringar om det karga och det ljuva och det unika för öarna påverkar dess konstnärer, för att förklara vad Kiasmos är för något. Men det är just enkelheten i det synsättet som gör det. Hur de skilda musikaliska stilarna möts som gamla vänner med inövade beteendemönster och rutiner runt varandra, och förklarar var Janus Rasmussen och Ólafur Arnalds befinner sig musikaliskt när de är tillsammans. Deras debutalbum som Kiasmos är ett med likväl tydliga rötter som leder till grenar som i sin tur utgör del av väldiga kronor, och avslöjar nästan omedelbart var projektet kommer ifrån och var det är på väg över dess åtta spår och 50 minuter.

Kiasmos är ett möte mellan en orkester av stråkar och en motsvarighet av synthar och trummaskiner, ett möte som ger och tar från dess olika parter för att medan musikstyckena försiktigt vandrar framåt hitta gemensamma nämnare och beståndsdelar att bygga mark, hav, himmel på. Det smälter samman, var synthtonerna och det knaster som föds ur trumrytmer finner växande och varma stråkarrangemang, och tillsammans hittar de rutter och vägar och åar att med lätthet och lugn dirigera sig igenom. Det är ett album vars hårdhet och skönhet definitivt återfinner sin rot i liven Rasmussen och Arnalds levat i sina hemländer, men vars vackra form och flöde kommer från det liv de levt med musiken ute i vida världen.