Prince
Art Official Age

Prince: Art Official Age

Album / Warner Bros
Utgivning D. 2014.09.29
Mathias Jensen

Här är han igen. Musikens motsvarighet till Louis CK. Artisteriets motsvarighet till begreppet comics comic. En slags artisternas artist enligt artisterna själva. Han som inte bara går precis var han vill, men som också skiter fullständigt i om vi följer med honom eller inte. Nu har han gjort två album, och ingen kan vara förvånad över någonting längre. Varken hans musikaliska icke-fräschör eller hans sätt att se på musikindustrins linjäritet.

Art Official Age är så märkligt; så full av motsägelser och så full av sig själv. Det är nog att beteckna som något i gränslandet mellan samtid och något som känns som en helt och hållet ironisk vink till när klubbmusik lät som mest sliskig, som mest motbjudande. U Know – skivans kanske mest symptomatiska spår – är exempelvis 100 procent olyssningsbar så länge man inte har förmågan att skratta åt det. Men sedan lyssnar man på Breakfast Can Wait och vet inte längre åt vilket håll man ska titta. Det är som skoluppträdandet i aulan men utförd av en man medveten om sitt geni, medveten om att han också använder sin musikaliska bredd precis hur han vill. Det är ibland generande, men samtidigt också omöjligt att frångå den hitpotential som utgör hela skivans vävnad.

Det är soul och R&B och club så genomproducerad att det helt saknar kontakt med känslolivet. Men så utgör precis det skivans hela identitet, och Prince artisteri de senaste 15 åren kan sammanfattas som ett enda långt projekt i musikindustrins tecken. Han fortsätter att värna om albumformatet, han fortsätter att slåss och sparka. Även om det rent musikaliskt framstår som ömsom nonchalant, ömsom briljant. Det här är inte musik att bedöma med siffror, efter stjärnor och med ord. Men så är musikrecenserandet ibland, man hamnar i skyttegraven och tvingas skjuta med de skott man har tillgängliga. I det här fallet: förvåning, genans, skratt, ett leende i mjugg över att vi fortfarande har Prince. Och han oss?