Per Gessle
The Per Gessle Archives

Per Gessle: The Per Gessle Archives

Box / Elevator
Utgivning D. 2014.09.24
Magnus Sjöberg

Per Gessle är perfektionist. Det går inte att komma ifrån. Oavsett vad man som lyssnare tycker om hans verk så är det något som både känns och hörs; visionen om det slutgiltiga resultatet av en låt, av ett album, av en vers eller refräng ska infrias i högsta möjliga grad. Just därför skulle det kunna varit intressant att på allvar fördjupa sig i Gesslearkivet, det som presenteras som en box med 186 låtar på elva album. Låtar från hela karriären, som kanske senare fått sin finputsade prägel, låtar som senare fått sin vision uppfylld.

Per Gessle är perfektionist. Och det märks väldigt tydligt även på demoinspelningarna. För här finns uppenbarligen visionen inpräntad så pass att låtarna är snarlika det slutliga resultatet, ibland nästan identiska. Det hade varit lite kul om fler av låtarna i boxen presenterats i lite mer rustika, tidiga, versioner, där Gessles lån och inspiration från andra låtar skinit igenom, där grunden stått i all sin nakenhet: man sitter och önskar höra vissa låtar i skissform snarare än polerad demo.

Visst är det kul att höra låtarna som inte fick plats på albumen när de kom. Visst är det lite kul att höra tidiga versioner av Roxettelåtar på svenska. Visst är det intressant att höra olika arrangemang på låtar under utvecklingsfasen. Men allt är liksom ändå redan stöpt i den traditionella Gesslemallen, vilket också gör att boxen känns lite väl generös, närmast överlastad. Men det som framgår allra tydligast i ymnigheten och hans strömlinjeformade låtkoncept, är visionen som aldrig visas upp förrän den är uppfylld: Per Gessle är perfektionist.