Spiders
Shake Electric

Spiders: Shake Electric

Album / Universal
Utgivning D. 2014.10.29
Anders Fridh

NWOSRR? New Wave Of Swedish Retro Rock? Snart behöver vi en bra samlingsbenämning för floden av svenska retrorockband som sköljt över oss de senaste åren. Och nästan alla låter de såpass bra, såpass originella, att det är skitsamma att det känns mer 1977 än 2014. Spiders från Göteborg är inget undantag. Debuten från 2012 handlade om okomplicerad, snabb och rå garagerock. Väldigt underhållande för stunden, men också ganska lätt förglömligt.

Nu är tempot lägre och alltihop låter fläskigare; Twin guitars, koklocka, snyggt arrangerade körer ... Först känns det nästan tillrättalagt. Vart tog den snabba punken vägen? Men över tid känns utvecklingen så självklar att frågetecknet vecklas ut till ett stort och blaffigt utropstecken. Det större anslaget gör att Shake Electric faktiskt växer sig mer än fullvuxen, vilket är sällsynt för den här typen av i grunden uppkäftig rock. Bandets episka glamrock ekar av Blondie och Kiss, framför allt John Hoyles stompiga och släpiga Ace Frehley-gitarrer i Back On The Streets.

Shake Electric ekar allra främst av ren och tidlös kvalitet, ner i minsta taktbyte och läskande dunderriff. Långsamt svävande Hard Times sammanfattar Spiders remarkabla utveckling. Ann-Sofie Hoyles står, upphöjd över alla andra, och mässar likt en svensk Janis Joplin och det känns så fullkomligt självklart. Målet var att skapa något som är "hårt men samtidigt mjukt", där ett hårt riff kan följas av ett vackert piano, precis som på de allra bästa skivorna från det gyllene 70-talet. Resultatet träffar mitt i solar plexus.