First Aid Kit: Konserthuset, Göteborg

First Aid Kit, Konserthuset, Göteborg

First Aid Kit: Konserthuset, Göteborg

Recenserad av Daniel Andersson | GAFFA

Kung Midas och Auric Goldfinger är berömda för sin guldfäbless, och när systrarna Johanna och Klara Söderberg återvänder till Göteborg för att genomföra två utsålda konserter, sker detta till en rekvisita och scenklädsel som för tankarna till de guldälskande Midas och Goldfinger. First Aid Kit glimrar och deras utstrålning matchar omgivningen in i minsta detalj. Konserthuset förvandlas till populärkulturens motsvarighet till Fort Knox – det är slutsålt och övriga fans har ingen möjlighet att sig in för att se First Aid Kit förvandla sin musik till ädlaste folkpop. Tur att det finns fler chanser!

Svedmyra-duon behöver ingen startsträcka för att sätta stämning; redan från de första tonerna av The Lion's Roar har systrarna publiken i sin hand och det är endast covern på Jack Whites Love Interruption som ger en känsla av utfyllnad. Det är desto roligare att höra duons historia om White Stripes-sångaren och hans "hemliga" studio (en får inte fotografera). Johanna beskriver honom som älskvärt läskig. På många sätt är det beundransvärt att ta del av First Aid Kits ödmjuka framtoning, som mynnar ut i vackra hyllningar av både förebilder såsom Emmylou Harris och kvällens medmusikanter. De får trummisen Niklas Lindström att rodna av smicker – detta smittar givetvis av sig på publiken. En publik som förmodligen hade nöjt sig med hälften av kvällens alla toppar.

Aktuella skivan Stay Gold imponerar, men personligen har jag aningen svårt för den polerade ytan, det bränner aldrig till på allvar. Live är något helt annat och systrarnas relation och kärlek till varandra ger utrymme för några småmisstag. För mig skapar detta en verklighetsförankring som ljudbilden vinner på. På minuskontot hittas dock Konserthusets sittplatser, som ger en tvångströja-liknande känsla vid tempostarka låtar som King Of The World. Vem vill sitta still när det finns utrymme för dans?

Inramningen fungerar långt bättre när Johanna och Klara lämnar tekniken bakom sig för att ställa sig på scenkanten för att endast använda lokalens akustik. De framför en bländande version av Ghost Town från 2010 års The Big Black & Blue. Konserthuset sänks i tystnad och det går att uppleva en rädsla för skapa minsta störning – ingen vill påverka stämningen som infunnit sig. Det kontrasterande jublet efteråt ger gåshud. På samma sätt avslutas konserten med bedårande singeln Emmylou.

2012 såg jag First Aid Kit på Way Out West och det framträdandet saknade rätt närvaro. Låtarna fick inte fäste, musiken blev mest en del av festivalens bakgrundssorl. Konserthusets-spelning når helt andra nivåer och bäddar för framtida stordåd. Imponerande!