Foo Fighters
Sonic Highways

Foo Fighters: Sonic Highways

Album / RCA
Utgivning D. 2014.11.10
Patrik Blomqvist

När Dave Grohl pratar talangjakt, dokusåpor eller precis vad som helst stannar vi omedelbart upp för att lyssna. Åsikter förvandlas till insikter. Så, vilket annat band har de rätta verktygen, när vår uppmärksamhet är blott ett ögonblick, att producera en rockumentär med tillhörande soundtrack som förtäljer hörnstenarna i amerikansk musikhistoria än Foo Fighters.

Åtta inflytelserika städer behandlas under stjärnspäckade entimmeavsnitt. Kulturrikedomen är häpnadsväckande. Grohl suger åt sig allt likt en skurtrasa. Luften som andats av go-go-grundaren Chuck Brown i Washington D.C. Atmosfären när han med Zac Brown spelar in den pampiga låten Congregation i heliga Southern Ground studio i Nashville då ett himmelskt ljus skiner ner genom en takspringa. Mest påtaglig är gruppens vistelse i Chicago, där de på ett träffsäkert sätt porträtterar upploppen efter Martin Luther Kings död 1968. Likt TV-serien är plattan en känslomässig urladdning, men samtidigt ett igenkännligt slag i magen.

Sonic Highways är inte banbrytande utan snarare en fortsättning på den höga formkurvan sedan sju år tillbaka. Grohls högklassiga skildringar vävs in i explosiva arenavältare och makalöst vackra ballader (nog har vi en ny liveklassiker i den avslutande I Am A River). Omsvept av den grandiosa, Butch Vig-iska ljudbilden tangeras den maffiga föregångaren – Wasting Light. Resultatet är beundransvärt. Millennieskiftets högst ljudande megafon kan inte göra annat än att briljera – den här gången i historieböckerna.