Hookworms
The Hum

Hookworms: The Hum

Album / Domino Recording Company
Utgivning D. 2014.11.12
Simón Bustamante

Hookworms basist MB formulerar det ganska bra själv när han i en intervju om förra skivan Pearl Mystic säger att det inte går att bygga upp en skiva kring endast "loud noise", utan att den måste ha "ebb and flow" – toppar och dalar. Helheten kräver med andra ord dynamik, något som uppföljaren The Hum tyvärr saknar lite för mycket av.

Visst, Hookworms spelar fortfarande psykedelisk rock som ännu känns rätt kompromisslös och "äkta", även fast sådana epitet för länge sedan borde ha förpassats till det anglofila och tvångsmässigt gitarrcentrerade avgrundsmörker som de en gång kom ifrån. Visst, Hookworms behåller fortfarande vissa element från psykrockens mer avantgardistiska sidor, samtidigt som de tagit sig friheten att backa något från de mer utsvävande och anti-melodiska bitarna till förmån för något som gränser till punk eller rent av noisepop. Det är mer rakt på sak, på gränsen till trallvänligt, och ilskan och frenesin känns fortfarande geniun.

Och det är alltid beundransvärt att ett band på den "andra svåra skivan" inte väljer att bara hamra vidare i samma bekväma fotspår som på den kritikerrosade debuten. Men samtidigt som The Hum är en något kortare skiva än Pearl Mystic hinner den ändå bli ganska enformig i längden. Det blir egentligen riktigt intressant först halvvägs in när Hookworms lämnar plats åt det slags mörker som präglar debuten och är dess stora behållning.

The Hum är en tacksam uppföljare, eftersom den visar på en bredd hos ett band som vägrar stagnera. Men det hade behövts lite mer "ebb and flow".