x
Emmon: Aon

Emmon
Aon

Emmon: Aon

GAFFA

Album / Wonderland
Utgivning D. 2014.11.12
Recenserad av
Tobias Öhgren

I boken Ocean Of Sound: Aether Talk, Ambient Sound and Imaginary Worlds har David Toop tagit sig för att studera hur olika ljudkulturer ser ut – bland annat genom att besöka och spela in i regnskogar och att prata med producenter som Kraftwerk och Aphex Twin. Vad som kommer fram tydligt är de möjligheter som finns för att bygga unika världar med ljud som verktyg.

Det är därför extremt märkligt att inte fler artister faktiskt tar vara på det. En bra text och snygg melodi – självklart, men det finns utrymme att åstadkomma så mycket mer.

Någon som insett det är Emma Nylén. Med Emmon har hon alltid låtit ljuden ta plats – projektet föddes i ett ljudlabb – men aldrig på bekostnad av melodier eller berättandet. Till sitt fjärde album har denna utveckling fortsatt och synthkärleken har växt sig ännu starkare. När hon skriver en poplåt om Felix Baumgartner är det knappt att jag minns österrikaren som hoppade från rymden – men Depeche Modes Precious-melodi är precis lika självlysande som när den kom och detsamma gäller covern på Bronski Beats 30 år gamla Smalltown Boy.



 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA