AC/DC
Rock Or Bust

AC/DC: Rock Or Bust

Album / Columbia
Utgivning D. 2014.11.28
Jesper Robild

Mellan album nummer 13 och 14 hann det gå åtta år, och däremellan var det ganska svårt att få ihop material till en artikel, intervju eller ens en notis om AC/DC. Skulle det bli något mer ens? Jodå, 2008 års Black Ice sålde så mycket platina att plakaten kunde användas som ölunderlägg på ett medelstort bröllop. Därefter anade nog de flesta en välförtjänt pension.

Icke. Plötsligt finns det mer att skriva om än någonsin, tyvärr är det främst skvallerblaskornas redaktörer som jublar. Vi har Phil Rudds mordplaner, och naturligtvis tragedin kring Malcom Youngs demens som verkligen sätter en pensionsstämpel efter Rock Or Bust. Hur låter den då? Tja, de har knappast gjort en Sgt. Pepper.

Fyra titlar innehåller ordet rock, produktionen har den härligt avskalade men finkänsliga replokalskänslan och det regnar kvintackord och bluesskalor. Till skillnad från föregångaren saknar Rock Or Bust helt och hållet låtar som sticker ut och verket känns nästan halvfärdigt. 35 minuter är i och för sig precis lagom långt för knappa dussinet låtar som låter exakt likadant. Samtidigt märks det att något hackar i maskineriet – naturligtvis är det bortfallet av Malcolm, som ersätts av brorsonen Stevie.

Det här är knappast ett storslaget requiem. AC/DC kommer köra några sista arenaturnéer med skoluniform och kanoner, och det gör de alldeles rätt i. Världen har blivit välsignad med så många klassiker att vi klarar oss utmärkt, och herrarna kan känna sig nöjda med att ha klivit av med en godkänd rockplatta, varken mer eller mindre. Synd bara att omslaget utan 3D-effekten ser ut att vara gjort i Word Art.