Wu-Tang Clan
A Better Tomorrow

Wu-Tang Clan: A Better Tomorrow

Album / Warner
Utgivning D. 2014.12.19
Özgür Kurtoğlu

Det ska medges att det är allt annat än enkelt att sätta sig med ett album som faktiskt stämplas med namnet Wu-Tang Clan. Det för med sig omedelbara kopplingar bakåt i tiden, oundvinkliga referenser och jämförelser till musik som oftast nått tonåren, oförnekliga funderingar kring om det hade känts och mottagits annorlunda om det inte hade passerat så lång tid sedan gruppens erkänt och otvivelaktigt bästa tid. På A Better Tomorrow finns det egentligen inte särskilt mycket som Wu-Tang Clan, med RZA för det mesta i styrande och i producentstolen, gör nämnvärt annorlunda från vad världen vet att de kan eller brukar göra. Och det är komplicerat att bedöma albumet efter sådana premisser överhuvudtaget, just för att människorna som är inblandade inte kan antas vara samma personer som de var för sju år sedan, eller längre bak i tiden. De har förändrats som musiker och personer (vem har inte gjort det på den tid som passerat?) och även det märks över albumets 15 låtar: de friheter RZA tar i sina produktioner, som utöver det egna arbetet även går att applicera på att andra producenter jobbar själva på vissa spår, känns missriktade snarare än kreativt nödvändiga framsteg tänkta att ge Wu-Tang Clan dimensioner som tidigare inte synts så tydligt. Vad som rappas är inte heller sådär hysteriskt flytande och fantastiskt som det en gång gjorde, det är överlag ett album skadeskjutet av stiliska brott som inte borde gå att göra under monikern Wu-Tang Clan. De medverkande verkar inte tro på A Better Tomorrow, och det är svårt att göra det då som lyssnare.