Stor & Aki
Redline Is For The Children

Stor & Aki: Redline Is For The Children

Album / Redline
Utgivning D. 2014.12.19
Özgür Kurtoğlu

Få genrer ständigt närvarande i musikens mainstreamsfär är så lätthänt kollaborativa som hiphop är, och när det verkligen sitter med hiphop-samarbeten är det ofta en fröljd att få ta del av. Så när Stor och Aki går ihop för att jobba tillsammans bortom Linda Pira och Labyrint, även om de rösterna också är närvarande, är det befriande att höra hur naturligt och enkelt det låter. Redline Is For The Children är ett bra album för att det är ett avslappnat album, ett som känns enkelt i sitt utförande från alla inblandade, Stor och Aki självklart i synnerhet, som låter lika enkel i sin konstruktion och släpper konnotationen om att Redline Recordings är någonting annat idag än den svenska hiphopens självklara stormakt; därför kan de ge sina artister kreativt svängrum för att kunna bete sig som de stjärnor de är, att kunna agera fritt och skapa därefter, och det märks inte bara när de tre som står i fokus är med utan när alla andra från bolaget hoppar in också. Faktum är helt enkelt att Redline och deras artister är tillsammans störst i Sverige inom hiphop och närliggande genrer, de är oftast bäst när de ger sig ut på vägarna eller släpper EP:s och singlar, och på detta album visar Stor och Aki exakt hur harmoniskt det kan bli när två begåvade berättare finner varandra och bara rullar med skivbolagsbossens på gott och ont bakåtblickande produktioner. De är ständigt intressanta och stabila, de är både roliga och allvarliga, och de verkar verkligen tycka om att rappa tillsammans. Mer än så är svårt att begära.