Belle And Sebastian: Girls In Peacetime Want To Dance

Belle And Sebastian
Girls In Peacetime Want To Dance

Album / Matador
Utgivning D. 2015.01.19
Björn Schagerström

I inledande spåret Nobody's Empire finns en mening som ganska väl summerar Belle & Sebastians dominerande tematik: "There is beauty in every stumble." För hur många gånger har inte Stuart Murdochs stämma ömsint besjungit misfits som snubblar utanför diverse sociala ramar. Här är det en avgörande del av hans egen ungdomshistoria som skildras, en slags uppgörelse med den tid då Murdoch insjuknade i vad som tidigare kallades kroniskt trötthetssyndrom och numera ME. En tid under vilken han smidde planer som skulle leda fram till bildandet av det långlivade glasgowianska popkollektivet och som antagligen betytt mycket för bandets omhuldande av de utsatta karaktärer som vandrar genom många av låtarna.

Nu, fyra år efter den fina och fokuserade Write About Love-skivan kommer det kanske arrangemangsmässigt snyggaste av deras album. Några melankoliska outsiders finns omskrivna den här gången också, det är till exempel lätt som long time-fan att dö lite inombords till den ljuvt B&S-klassiska Ever Had A Little Faith?, men om det är något som utgör ryggraden för sextettens nionde fullängdare är det dansvänliga svänget som aldrig tidigare varit så framträdande.

I en intervju med The Guardian säger Stuart Murdoch att han gärna velat vara med i ABBA medan exempelvis gitarristen Stevie Jackson antagligen skulle föredragit Velvet Underground. Och här har kanske sångaren dragit ett lite längre strå men Girls In Peacetime ringer ändå av ljudet av en tillfreds, levande och på inga vis trött orkester. Några svagare spår släcker dock ner en femte stjärna till ett svagt flimrande ljus.