José González
Vestiges & Claws

José González: Vestiges & Claws

Album / Imperial Recordings
Utgivning D. 2015.02.17
Daniel Andersson

Det är åtta år sedan Göteborgs mest framgångsrike folkpoptrubadur släppte sitt senaste album, och vi får backa bandet ända till 2003 för att återknyta till debut-EP:n Crosses: en skiva som hamnade helt rätt och satte González på världskartan. Det är smått häpnadsväckande att ta del av alla amerikanska TV-serier som kantades av hans musik i samband med genombrottet. Situationen är inte lika hektisk dessa dagar, även om hans bandprojekt Junip rönt vissa framgångar.

González aktuella och tredje fullängdsskiva Vestiges & Claws presenterades genom singeln Every Age och det är en låt som aldrig vill lyfta, men redan vid öppningsspåret With The Ink Of A Ghost ger Angered-sonen svar på tal. Han får det att låta så enkelt och refrängen växer som en lavin om våren och det finns ett återkommande driv som singeln saknar. Det är underbart att motbevisas.

En annan favorit är Let It Carry You som karakteriseras av González porlande sångstil som ger låtarna ett smittsamt uttryck. Dessvärre finns det spår som försvinner i mängden, utan att det rätta gunget infinner sig.

González vet att denna skiva kommer att jämföras med debuten, men det är artisters lott att jämföras med andra och sig själv. Frågan är om González bryr sig om detta? Med tanke på att sångaren fortsätter att förvalta sitt eget arv, så är svaret nej. Det är lätt att känna igen sig, men ljudbilden är mycket fylligare än tidigare. Ett nödvändigt steg för att inte återupprepa sig själv och en förändring som ger denna skiva ett liv vid sidan om debuten.