Scott Ian: Södra Teatern Stockholm

Scott Ian, Södra Teatern Stockholm

Scott Ian: Södra Teatern Stockholm

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

När Scott Ian första gången fick erbjudandet om att berätta lite rockhistorier för en publik såg han det mest som en kul grej. Men succén var ett faktum och han fortsatte att göra spoken word-föreställningar lite då och då. Och nu har det blivit Sveriges tur och det är otroligt tråkigt att Södra Teatern knappt är halvfull när Anthrax-gitarristen kliver upp på den gamla scenen. Mer än hälften av stolarna på parketten är tomma och alla de bakre raderna gapar helt tomma. Hur det ser ut på balkongerna har jag ingen aning men det kan inte vara mycket bättre.

Men som det fullblodsproffs han är så kör Scott Ian på som att det var en fullsatt salong och bjuder på ett varierat program under mer än två och en halv timme. Det är historien om första gången han träffade Lemmy och hur denne söp den 21-årige Ian totalt sönder och samman. Det är en längre version än den som finns i hans bok och Scotts sätt att berätta den tillsammans med bilderna gör att publiken skrattar så att han flera gånger får sluta och vänta. Vi får även flera fantastiska historier om Dimebag Darrell från Pantera tillsammans med en slags genomgång av konstiga ord i Slayers texter.

Det märks att Scott är ny i Spoken Word-världen då showen inte alltid flyter på och vissa övergångar är lite knackiga. Men Scotts entusiasm, berättarglädje och enkla och rättframma sätt gör att tiden flyger iväg och när han väl är klar är det svårt att fatta att det gått så lång tid.

Som avslutning berättar han att han som musiker känner att han borde bjuda på nånting mer än bara ord men eftersom han aldrig spelar akustisk gitarr och inte kan sjunga så visste han inte vad han skulle göra. Det slutar med att han sätter sig på en stol, tar fram en akustisk och bränner av ett gäng fyra sekunder långa ballader av S.O.D. Mer speciellt än så blir det sällan.