Murder By Death
Big Dark Love

Murder By Death: Big Dark Love

Album / Bloodshot
Utgivning D. 2015.02.02
Mathilda Dahlgren

Få band har en så genomgripande äkthet som detta melodiskt dynamiska gäng, vilket fortsätter att ösa ur outsinligt mörka källor. Mitt i den svarta tillvaron finns ett ljusets hopp med på vägen. Organiskt växande i ett odödligt kretslopp, är en metafor som passar in på Murder By Death.

De rör sig mot ett något moderniserat indiepopsound, tillsammans med sina emotionellt pampiga och cellobaserade folktoner, en lyckad övergång som får musiken att överleva nuets växlingar. Mörkret har ljuset i tryggt förvar och tar det med ut i evigheten med cellon som en mustig följeslagare. När en låga slocknar tänds en ny, någonstans i oändlighetens gigantiska rum. Det kan handla om att lämna jordelivet, men även att släppa alla blockerande tyngder och låta hoppet bära dem.

Sångaren Adam Turle, med sin dova och samtidigt så kraftfulla stämma, är unik i sitt slag. Bland tusentals sångare skulle han urskilja sig lika starkt som en påfågel bland gråsparvar. Musikerna är inte bara kreativa själva, utan inspirerar till flödande skapande även hos lyssnaren. För nya lyssnare kan det ta en stund innan man lär känna dem ordentligt, men sedan är det stor chans att vänskapen växer, precis som låtarna.

Efter att ha följt med på skivans färd ut i evigheten uppstår en saknad, en känsla av att vilja stanna kvar under täcket, där det är mörkt, men ändå så tryggt och varmt. En tröst är dock att vi kan återuppleva Murder By Death Death gång på gång, till våra hörselgångar stänger sin passage för gott. Vi har lärt oss att man inte ska gräva i sitt förflutna, men i det här fallet rekommenderas det även att bläddra i bandets tidigare album, för att inte missa början av en story som aldrig får ta slut.