Pond
Man, It Feels Like Space Again

Pond: Man, It Feels Like Space Again

Album / Modular
Utgivning D. 2015.01.26
Jonathan Sindihebura

Det borde vara omöjligt att låta så här sammanhängande inom denna genren, med ett band som har en ständigt skiftande uppställning och samtidigt lyckas skilja sin musik från sitt systerband (Tame Impala); Pond är som skapat för att bevisa motsatsen. Med Man, It Feels Like Space Again, deras sjätte kompilation låtar,vill de visa att de är konsekventa och kan hålla måttet i alla förutnämnda punkter och fler.

Att försöka med ord beskriva vad detta albums sound är är en fälla, det är inte långt ifrån utmaningen att skapa själva musiken man hör här. Låtarna är byggda som segment av tankevågor som ibland kommer tillbaka och slår ännu hårdare mot trumhinnan med slaskande cymbaler, medan de ibland bara flyter iväg när Nick Allbrook vill göra något magiskt med sin till synes obegränsade röst. Vad som inte heller verkar känna till några gränser är bandets variationer på olika sorters reverb som de låter dåna, ibland i flera minuter, och hur hårt de vågar tänja på strängarna för att få till de effekter som gör detta album till ett mästerverk, eller snarare ett slags mästerskap mellan bandets olika medlemmar.

Kombinationen av funken och den psykedeliska kraften australiensarna är kända för, är inte felfri på detta album, men den är vågad och är långt ifrån den smaklösa funkedeliska musiken som ofta resulterar av ett sådant försök.

Låt dig inte luras av skenet av lo-fi som man kan missta albumets musik för att ha! Unna dig ett par riktigt bra hörlurar för att få Ponds örondusch, och inse den dova basen som spelar i en halverad takt medan de andra svårdefinierade instrumenten gör sitt, bland andra skatter som finns här.

Denna utgivning är otroligt nog lika väl tidsmässigt passande mitt i den australiensiska sommaren som i den svenska vintern. Sluta nu läsa om Pond, upplev musiken istället, alltmedan du beundrar albumets detaljsprängda omslag.