Ibeyi
Ibeyi

Ibeyi: Ibeyi

Album / XL
Utgivning D. 2015.02.17
Özgür Kurtoğlu

De sjunger på franska och engelska. De sjunger yorubaramsor och skapar med spirituella böner i åtanke, och även på spanska när de finner plats för det även om det främst är ytterligare ett språk som Lisa-Kaindé och Naomi Díaz behärskar. De är födda i Paris och kallar Frankrike för sitt hem. De bodde ett par barndomsår på Kuba och besöker landet årligen. De har nigerianska rötter från pappa och venezuelanska drag från sin fransk-tunisiska mamma. Lisa-Kaindé sjunger mest och spelar piano. Naomi sjunger i bakgrunden och spelar cajón samt batátrumma. De skapar allt tillsammans och fyller ut luckor för varandra för att skapa en starkare helhet. Deras musik på albumet som fått samma namn de döpt sitt band till, Ibeyi som betyder "tvillingar" på yoruba, är en vars rytmik alltjämt hackar fram men aldrig känns forcerad. Deras sånger börjar på olika håll men flyter samman lätt och enhetligt. När de sjunger är det en hyllning till allt de är och allt de fått från familjen. Det är en hyllning till familjen i sig, dedicerad till deras sedan länge avlidna pappa och nyligen tragiskt bortgångna äldre syster. Till de människor som mot sin vilja förde yorubatraditionen till Kuba, men också till livet och en manifestering av hopp överhuvudtaget. Fött ur och återberättat med hjälp av traditionsrik och egensinnig musik.

Ibeyi är den musikaliska produkt som kommit till liv tack vare generationer av möten. Möten som har lett till förälskelser. Förälskelser som har lett till att nya liv har skapats och förts in i världen. Melodierna, både i musik och i sång, är liksom systrarna hemmahörande och härkommande från flera olika kulturer, liksom de motstridiga rytmerna som dansar omkring bakom syskonens röster. Och allt de tar med sig från alla platser de känner tillhörighet till på ett sätt eller annat möts här på deras debutalbum på just detta sätt för kanske första gången. Det är ett album som likväl, allt detta till trots, är stöpt i produktionstekniker och aningar av ljud som är väldigt typiska för det oerhört lyckosamma och begåvade XL Recordings och deras allt-i-allo, grundaren och producenten Richard Russell. Deras skapelser är dramatiska och dystra lika ofta som de är livliga och späckade av levnadsglädje. De är djupa och mångbottnade lika mycket som de är flärdfulla och sprittande. Ibeyi är ett firande av den rika och vackra värld Lisa-Kaindé och Naomi kommer ifrån och Ibeyi är en levande och lycklig dokumentation av att systrarna är medvetna om och älskande av familjekärleken däri.