Shura: SónarDôme, Sónar Stockholm

Shura, SónarDôme, Sónar Stockholm

Shura: SónarDôme, Sónar Stockholm

Artister som hittar något eget när de uttalade inspirationerna och influenserna svänger hejvilt är alltid, nästan oavsett, intressanta att titta lite närmre på. Ju fler inspirationskällor det dricks ur desto svårare är det egentligen att hitta en helhet som inte spretar för mycket, men det går givetvis. Och när det går blir det oftast, allra minst, intressant att följa och gräva ned sig i. För Aleksandra Denton från Manchester har nyligen blommande akter med funk och rock och hiphop som huvudspår spelat lika stor roll som 80-talets bästa sångare och balladskrivare, liksom soul och triphop och revolutionerande hiphop-producenter. Allt det har hon tagit med sig för att skapa sitt projekt Shura, som i trioform gör en av Sónar Stockholms bättre spelningar på festivalens andra och sista dag.

Det som brukar falla under vad electropop räknas som är egentligen inte tillräckligt för att beskriva musiken Shura spelar live, eller sättet musiken ändrar skepnad och stil från låt till låt. Att grunden är electropop går dock inte att förneka, det syns i hur Shura är live överlag i och med det syntstarka upplägget och att det ändå är ett band som spelar musiken Aleksandra Denton har skrivit. Men de försöker heller inte dölja var musiken hämtat sin inspiration ifrån, trots att Denton inte har släppt mycket musik är det tydligt att hon har skrivit en hel del och lärt sig vad som funkar för hennes Shura och för hennes band. Bandet som utgör Shura på scen ser ut som ett smått nyvaket garageband men de framför Dentons musik oklanderligt, de belyser balansen mellan elektronisk musik och fyllig pop som dominerar vad Shura gör, de får svängarna mellan den popmusiken och det elektroniska att låta som nära vänner och får även fram de lätta R&B-element som finns utspridda där.

Efter var och varannan låt drabbas Denton av vad som närmast kan beskrivas som ett skrattanfall, till synes chockad och överlycklig över att utrymmet kring SónarDôme är närmare fullt snarare än de tre personer hon trodde skulle närvara på deras spelning. Musiken de spelar och som hon skrivit känns redan här, som festivalens med god marginal minst uppklädda och således mest estetiskt avslappnade akt, som en med klara idéer och klarare melodier tillhörande kraftfullt och starkt arrangerade poplåtar. Shura känns som en akt som vet vilken väg som är rätt för deras påtänkta ändamål och drömmar, lett av det minst sagt smittsamt snygga i Dentons musik, och det är i sig väldigt välkommet att se.