Tenacious D: Fryshuset, Stockholm

Tenacious D, Fryshuset, Stockholm

Tenacious D: Fryshuset, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

Tre minuter. Så lång tid tog det för Tenacious Ds återkomst till Sverige att sälja slut. När de senast var här för två år sedan fick 5 000 fans vända besvikna när Gröna Lund tvingades stänga portarna efter att maxgränsen på 17 000 besökare nåtts. Polisen kallade det för kaos. Kultduon Jack Black och Kyle Gass, som slog igenom i början på 2000-talet, är helt klart välkomnade med öppna armar av Stockholmarna.

Tanken med "Unplugged & Unprotected"-turnén är en intimare stämning och strikt akustisk. Kompbandet har de lämnat hemma (förmodligen för att de enligt egen utsago gick back på senaste turnén). Förakten Sasquatch alias Michael Joe Bray kommer upp på scen en kvart efter utsatt tid fullt påpälsad som den tvåbenta mytologiska varelsen. Under en halvtimme riffar han iväg på gitarr och trummor för sig själv, visst är det talangfullt, men blir snabbt uttjatat. Publiken blir alltmer påtagligt otåliga, även om humöret fortfarande är högt. När hårvarelsen till slut kliver av och vi uppvärmda av de 3 500 fans i Arenan på Fryshuset äntligen tror att vi ska få se duon, som på sätt och vis gjorde en comeback 2012 efter att filmen Pick Of Destiny totalfloppade på biograferna, så blir vi snart besvikna.

Efter 45 svettiga och rejält trötta minuter stiger äntligen duon upp på scen. Publiken är då redan på gränsen till utmattade av värmen och väntan. Tenacious D brassar emellertid igång med Tribute och allt känns plötsligt förlåtet.  Publiken kan sin "The D" och med sina humoristiska texter som ekar av rockopera blir det nästan en sing-a-long-stämning över spelningen. Något kort gig blir det inte heller, två timmar (inklusive vältagen encore) klockar den nästan in på när det hela är över. Jack Blacks karisma och Kyles gitarrspel har inte gjort någon besviken, men vidare intimt blir det aldrig och trots att de sparar mycket av hitsen till sist så är det svårt att hålla ångan uppe efter all väntan. Trots det är det med ett leende på läpparna man lämnar lokalen efter att ha charmats som förväntat av rockens antiteser.