Naomi Pilgrim : Where's The Music?, Norrköping

Naomi Pilgrim , Where's The Music?, Norrköping

Om Naomi Pilgrim inte lagt hela Sverige under sig inom loppet av några år och resten av världen efter några år därtill, så är det något fel på världen. Pilgrim har en sådan där klockren "it factor" som skulle funka i både Idol eller på vilken hipstrig eller ohipstrig klubb som helst. På det sättet kan hon väl liknas vid Robyn. Och musiken ligger också ungefär någonstans där – även om likheterna inte är alltför stora – innästlad mellan pop, soul och R&B. Bitvis är den magisk. Sådan där avigt poppig blandning som musikvärlden visserligen är rågad av, men som när den görs lite extra snitsigt och snyggt, som här, ändå sticker ut som någonting säreget.

Det blir dock inte riktigt allt det kan vara. Festivalens upplägg är ju att artisterna ska köra typ showcases. Det innebär en väldigt kort spelning för Pilgrim, men särskilt många låtar på lager har hon samtidigt inte heller. Dels är det en sittkonsert, det byggs således inte upp något samspel mellan Pilgrim och publiken. Inget sådant där växelspel som gör att stämningen ständigt stiger som den egentligen borde med den här musiken. Därutöver krånglar ljudet, inte så att det hörs, men så att hon och en av hennes kollegor på scen, Carl-Johan Bohlin, verkar missnöjda.

Men whatever. Kvaliteten är ändå uppenbar. Det är redigt och rejält med beats, och kalibern i Pilgrims röst framgår med all önskvärd tydlighet, trots att hon inte klämmer i. Alla låtarna sätter sig, som tuggummi i hår. Skruvat catchy och själfulla på ett sätt de sällan kommer. Världen är Pilgrims snart – annars kan världen bara dra.