Afghan Whigs: Debaser Strand, Stockholm

Afghan Whigs, Debaser Strand, Stockholm

Afghan Whigs: Debaser Strand, Stockholm

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

Det är otroligt varmt och scenen är liten, men Greg och bandet är på väldigt gott humör och stampar gasen i botten med en gång. Det är faktiskt sådan fart att trummisen driver upp det ännu hårdare i The Lottery och Greg mellan två verser flåsar: "Man, that is fast" och skrattar.

The Afghan Whigs har turnerat nästan non-stop nu sen Do To The Beast släpptes för ett år sedan och det märks. Bandet är otroligt slimmat och har en löjligt kort startsträcka. Och med tre gitarrister och en keyboardist som också spelar cello och fiol så blir det en fet ljudvägg som samtidigt svänger så som bara Afghan Whigs kan.

Vi bjuds på hela senaste skivan med insprängda klassiker från hela karriären och som vanligt en bunt covers. Jag tror aldrig jag har sett Greg Dulli i nån skepnad när han inte slängt in andras låtar, ibland inrepat och lika ofta spontant. Ikväll får vi Jeff Buckley, The Doors, Fleetwood Mac, Bobby Womack och en Twilight Singers bland annat. De plockar fram den fantastiska Teenage Wristband från Twilight Singers mästerverk Blackberry Belle och det är en vass och otroligt svängig version. Men de kör även en stökig och ganska hård Turn On The Water från Congregation och den största överraskningen Son Of The South från 1990. En låt som på skivan inte är något speciellt men som dagens Whigs gör om till en rullande ångvält som definitivt är en av kvällens höjdpunkter. Men bäst som vanligt med den här sättningen är låtarna från Black Love, speciellt My Enemy är en passionerad storm som drar igenom lokalen.

Det otroligt att ett 90-talsband som återförenats kan turnera och spela hela nya skivan utan att någon klagar och bandet hoppar till och med över sin största hit Debonair, vilket är synd eftersom det är en så ruskigt bra låt, men det gör egentligen ingen större skillnad. Greg Dulli och John Curley kan kosta på sig att egentligen göra precis som de vill. För med den kvaliteten som dagens Afghan Whigs har så får de gärna fortsätta ett långt tag till med exakt vad de håller på med.