Jungle: Mejeriet, Lund

Jungle, Mejeriet, Lund

Jungle: Mejeriet, Lund

Recenserad av Melinda Brodelis | GAFFA

Under spelningens gång går jag runt en hel del för att försöka fånga upp småljuden som finns med på skivan Jungle. Den innehåller mycket vinyl-knaster och ljud från klirrande dörrar. Detaljer som saknas under spelningen, men faktum är att trummisen har flera glasflaskor hängandes vid trumsetet. Bandet knäpper också fingrarna och visslar till varenda låt. Allt för att skapa nya ljud och försätta Jungle i ett livesammanhang. Där har vi också Jungles kärna: när de går från inspelat till live blir duon till sju, för att skapa musiken på nytt, här och nu.

Frontfigurerna i Jungle är Tom McFarland och Josh Lloyd-Watson. De har känt varandra sedan de var barn då de var grannar under uppväxten i Shepards Bush, London. Det var i början av 2013 som de bestämde sig för att starta Jungle och då lägga mycket mer fokus på videor och konsten runt omkring musiken istället för parets identiteter. Från början var Jungle endast Tom och Josh som då gick under artistnamnen T och J. Live råder det inget tvivel om att Tom McFarland och Josh Lloyd-Watson inte längre känner att de behöver gömma sig då de står i fronten för sitt sjumannaband.

Live utmanar de sig själva med att spela musiken med instrument. På plattan Jungle får britterna fram en känsla av mid-tempo 70-talsfunk, som ett modernare Bee Gees. Jungle tar också med sig den känslan live för det är mycket dans på scenen och ett gung som smittar av sig.

Busy Earnin' får precis alla att dansa. Introt är synthigt, funkigt och medryckande. En sammanfattning av Jungle. Det är också låten som Jungle går ut till i en liten hint-version, men det är inte det sista bandet spelar. Sista låten skulle lika gärna kunna vara inledningen, Time. Men den passar in bra i sitt sammanhang även här, det är helt enkelt är dags att avsluta. Det är tid att avsluta en riktigt bra och svettig spelning.