Kendrick Lamar
To Pimp A Butterfly

Kendrick Lamar: To Pimp A Butterfly

CD / Interscope
Utgivning D. 2015.03.16
Jonathan Sindahebura

Med 2012 års genombrott Good Kid, M.A.A.D. City – som både gav Kendrick Lamar en större publik och en plats på de flesta hiphop-puristers topp tio-listor – hade Compton-barnet gjort ett perfekt strukturerat konceptalbum. Att vi nu serveras ett album fött ur en person som verkar ha spenderat senaste åren helt oberörd av förväntningar, är i sig en prisvärd prestation.

Kendrick Lamar är en obunden och oberoende konstnär, vilket han bevisar på To Pimp A Butterfly, samtidigt som han behåller en ärlig ödmjukhet och transparens om sina influenser. Känd för att använda uttrycket "student of game", låter han instrumenten spela en smakfull blandning av funk och soul, medan flowet flyger över rappens stora karta utan att behöva landa och stadga sig. To Pimp A Butterfly är dess föregångares multidimensionella efterföljare, och eftertexten till denna långfilm har inte haft någon like i genren sedan Kanye Wests My Beautiful Dark Twisted Fantasy.

Albumets ledmotiv är en dikt som Kendrick läser till Tupac Shakur, och som steg för steg vägleder lyssnaren genom de olika teman som Kendrick tar sig an att analysera. Från att upptäcka förtrycket av, till att inse hyckleriet från, svarta Amerika. På vägen upplever han många högst mänskliga känslor som han låter synas i texterna, där de pendlar mellan skört och vulgärt när han intar de karaktärer som behövs för att berätta om de stora svåra frågorna på ett nyanserat och uppriktigt sätt.

Det krävs både vilja och möda för att uppskatta To Pimp A Butterflys texter och dess meditativa musik. Eller rättare sagt: To Pimp A Butterfly förtjänar all ansträngning.