Sting & Paul Simon: Ericsson Globe, Stockholm

Sting & Paul Simon, Ericsson Globe, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

Inte slutsålt men nära därpå är den företagsbrandade golfbollsimitationen till arena. De röda stolarna är nedtyngda av lätt ölosande medelålderskroppar som för kvällen ska få se inte bara en, utan två musikhjältar. Längst fram, ända vid scenen, står en ensam ung tjej själv mot staketet och viftar med kroppen som om vi alla befann oss på en utomhuskonsert i Hyde Park. I hjärtat är vi alla där när Paul Simon och Sting äntrar scenen tillsammans.

Vänner sedan många år tillbaka så är det inte överraskande att Carrie Fishers ex-man och skådisen från Dune slår sina talanger ihop. Ännu mindre konstigt blir det när konserten drar igång med duetter av Boy In The Bubble och Fields of Gold, deras röster kompletterar varandra fantastiskt bra. Med sig har de en kombinerad 16-mannaorkester bestående av världens främsta jazz och bluesmusiker. Ödmjukt är ett ord som följer med under konserten, här är det inte två egon som krigar mot varandra och orkestern får många stunder att briljera med solon från keyboard, bastuba, fiol och inte minst tvättbräda.

Kanske kan den bländande kaukasiska publiken bli inspirerad av dessa musiklegendarer som vigt sina karriärer åt att sprida world music, blues och folk. Låtvalet är en kompott av bådas Best of-album. Sting är showmannen av de två när han konstant låter oss bli delaktiga men den dittills mer timida Simon kan inte låta bli att visa sina moves när han tar över stafettpinnen med That Was Your Mother. Nere på golvet kommer en vakt fram och säger till ett dansande par att de får sätta sig ner igen. Var finns Patrick Swayze när man behöver honom?

Nästan tre timmar rör sig de två från och till scenen i bästa dörrspringarfars medan de alternerar som duo och solo. Här är det inte heller någon improvisation som gäller, setlisten sitter tight och genomtänkt. Så fort någon av dem dämpat publiken med något av deras kanske mindre radiokåta soloutbud så ger de oss snabbt en stöt i svanskotan genom att kasta Roxanne eller Diamonds On the Soles of Her Shoes över oss. Stackars Garfunkel. Vare sig Sting sjunger America eller Simon inleder Every Breath You Take så är det svårt att slita sig från tanken att duon inte varit ett radarpar i decennier. När encoren går mot sitt slut med Bridge Over Troubled Water kan man bara konstatera att kvällen varit inget mindre än magisk.