Urban Cone
Polaroid Memories

Urban Cone: Polaroid Memories

Album / Universal Music Sweden
Utgivning D. 2015.04.29
Daniel Hånberg Alonso

Fem gymnasievänner. En viral debutsingel. Kritiker- som publikrosad. Framröstad som 2012 års mest lovande band. USA-turné. Kontrollbehov. Mognad. Perfektion. Att följa ett bands utveckling tillhör en viss form av musiknördig tillfredställelse. En Boyhood i musikform. Our Youth var en musiksatt dagbok nedskriven av en grupp tonåringar. Sedan dess har mycket hänt. Ungdomens förgänglighet har bytts ut mot perspektivinjicerad beslutsamhet, utan att förlora spelglädjen. Tvärtom. Polaroid Memories är själfylld eufori.

Första singeln Sadness Disease är ren och skär pophistoria som med Urban Cones distinkta svängiga gitarrslingor och solskensmelankoliska synthbeats fortsätter traditionen av beroendeframkallande refränger. Att de sedan samplat en delfin är värt en fet stor hjärte-emoji. Vad som gör Urban Cones musik så speciell är deras fingertoppskänsla med att kombinera Rasmus Flyckts introspektiva röst med dansanta hooks. De slår sig fria från den IKEA-förpackade svenska indiepoppen och ger perspektivsträngen inom dig en fet smäll så att du fortfarande vibrerar långt efter att musiken är över.

Det är den energiska livfullheten som är gruppens starkaste sida, och det är just sådana låtar som deras sophomore album framför allt består av; Rocketman, Weekends, We Are Skeletons. Alla kunde ha varit deras första singel. Det är med balladen You Build Your House Out Of Cards som de riktigt imponerar. Redan med första tangentslagen så vill jag titta ut genom ett regndränkt fönster och ha Lambis näsdukspaket redo. 2015 kan lika gärna bomma igen direkt, årets album är redan här.