Ikväll Är Vi Kungar: Cirkus, Stockholm

Ikväll Är Vi Kungar, Cirkus, Stockholm

Ikväll Är Vi Kungar: Cirkus, Stockholm

Möjligheten att jobba med andra, i princip gränslöst och ramlöst, är en av de mest fantastiska aspekterna av hiphop. Det finns i princip ingenting som inte går att göra, inga gränser som inte går att spränga, inga ramar som inte går att helt bortse från, och det är framför allt detta som gör att genren känns så ändlöst kreativ och spännande. Alla sorters berättelser går att få in tack vare detta, alla möjliga ljud från alla möjliga platser och alla möjliga källor går att veva in, och alla tänkbara möten går att få till tack vare den samarbetskärnan som fyra decennier in i genrens liv fortfarande fortsätter att utvecklas. Samarbeten av detta slag är svåra att återskapa med andra genrers verktygslådor av den enkla anledningen att de är uppbyggda på andra premisser och mer traditionella strukturer än hiphop, och hiphop har tvärtom den stora fördelen att kunna plocka vilka verktyg som helst i konstens namn, allt för att skapa ett beat eller verser för att berätta historier.

Det som gör Ikväll Är Vi Kungar-turnén genuint intressant, utöver det självklara som är de inblandade artisternas erkända talang och att de alla på ett eller annat sätt alltjämt släpper skarp och underhållande musik, visar sig på turnéavslutningen på Cirkus i Stockholm vara just samarbeten. Det är demonstrationen av hur enkelt enastående Jaqe är när han inleder spelningen uppbackad av Mack Beats, och efter en stund även av Amin, enligt honom själv för att det lättaste sättet att få biljett till konserten var att rappa och att han egentligen bara är på plats som besökare. Det tar bara ungefär elva minuter innan det korta gästspelet avslutar tillställningens introduktion men samtidigt sätter ribban för exakt hur bra resten av artisterna på kvällens schema måste vara för att verkligen imponera. Och det hjälper resten av showen, mer än kanske är tydligt väl där och just då, att allt börjar med en sådan avig hiphop som den Jaqe är exemplarisk på att skapa; allt annat behöver rubba normaltillståndet i musiken som finns i artisternas kataloger för att verkligen fånga känslan av att något speciellt är på gång.

Ikväll Är Vi Kungar funkar så bra som det gör för att varje involverad artist bevisligen känner till sina egna styrkor tillräckligt väl för att kunna komplettera på ett naturligt sätt snarare än ens riskera att det ska bli krystat eller klinga fel. Det är hur Blen, presenterad av DJ Sleepy och DJ Taro via Winter Sadness av Kool and The Gang som blir bara instrumental tills Blen tar över med sång, bara genom att vara där och genom att sjunga en refräng på sitt sätt fullständigt förändra känsla och atmosfär på scen och för publiken, till att när det triumferande blåset från Genom Allt sjunga låten helt själv i egen version och göra det överflödigt för Ison & Fille att överhuvudtaget hjälpa till. Det är hur Rosh antagligen får Petter att skrattandes där på scen undra om han någonsin kommer att kunna rappa Så Klart! igen och känna att han och inte hon äger dess verser nu, och hur självklart det ser ut när Fille agerar hypeman åt henne när Knäpper Mina Fingrar-remixen tas an. Det är hur Lilla Namo rappar med en pondus som är lika delar scendominerande som den är direkt rolig att få ta del av, och hur det matchar den eviga glädjen Ison och Fille verkar ha inombords som alltid finner en väg ut när de får rappa med vänner inför vänner.

De lägger alla till nya verser på gamla klassiker, de får gamla klassiker att låta som nya låtar, Petter spelar en ny låt med Fille och Fille ser till att visa upp nytt från Grillat & Grändy medan han ändå är igång, Ison rappar Från Hjärtat bakom en Scream-mask, Rosh och Lilla Namo slänger ur sig ord som knappt går att uppfatta i farten och i hetsen. Det är hur Länge Leve Vi låter som att det är den viktigaste svenska hiphop-låten någonsin, även år 2015. Ikväll Är Vi Kungar-turnéns sista kväll visar rätt och slätt att det inte är en slump att just dessa artister är med, att det är långt mycket större än en Greatest Hits-företeelse, att allt går att göra om och göra nytt och göra bättre när det behövs, och att det faktiskt inte bara funkar men ibland nästan låter bättre med nya röster. Det kommer säkerligen komma kvällar i framtiden där det inte längre funkar såhär, där det inte längre är så klanderfritt som det varit i ett par år nu när alla dessa framträdanden svensk hiphop och dess utövare trollat fram som om det var det mest självklara i världen. Ikväll är ingen sådan kväll. Ikväll känns ens den tanken, faktiskt, barmhärtigt nog väldigt avlägsen.