Seinabo Sey : Trädgår'n, Göteborg

Seinabo Sey , Trädgår'n, Göteborg

Seinabo Sey : Trädgår'n, Göteborg

Recenserad av Daniel Andersson | GAFFA

Allt har sagts. Alla infallsvinklar är använda.

Seinabo Sey har med sin musik utmanat samtliga recensenter att se över sitt ordförråd, fått dem att tänka till, för att på bästa sätt kunna sätta ord på Sveriges främsta soulröst. Och denna kväll är det dags för Trädgår'n att motta denna drottning av svensk pop. Köande är en svensk specialité, få nationaliteter har samma tålamod när det gäller att stå i rad, men denna söndagskväll infinner sig otålighet i ledet. Alla som sett sångerskan vet vad som väntas och de som ställer sig framför scenen för första gången, vet att denna kväll kommer att bli något alldeles extra. Jag tillhör den sista gruppen.

På pappret är det lätt att få uppfattningen att Seinabo Sey haft en spikrak karriär, som inleddes 2013 med debutsingeln Younger. En låt som ledde fram till hyllade EP:n For Madeleine. Sanningen är att dessa låtar stötts och blötts under lång tid, och detta är nog en av anledningarna till att Sey kändes som en färdig artist redan från start. Och låtarna i sig har inte skyndats fram trots framgångar, vilket är ett styrketecken och en förklaring till att låtkvalitén överträffar det mesta. Publikens mottagande bekräftar min tes.

Det är alltid lika omtumlande att vara en del av en publik som beter sig som en enda massa. Allt fokus ligger på scenen.

Öppningslåten Pistols At Dawn får konsertlokalen att stanna upp; de inledande tonerna utgör startskottet för en av årets spelningar och det är som en väckelse att ta emot Seinabo Sey. Stämningen stegras. Seinabos mångbottnade röst hänför och alla superlativ har gjort sångerskan synonym med modern svensk pop och det med influenser som kan spåras till artister som Nina Simone eller Billie Holiday. Artister med rösten i första rummet.

Kvällens upplevelse förstärks av ljusshowen som emellanåt påminner om ett rymdäventyr, men i motsats vilar något okonstlat över Seinabo Sey. Musiken är traditionell med rötter i soul, gospel och pop. Denna framtoning gör det ännu lättare att älska sångerskan och hennes mellansnack värmer. Speciellt om den bortgångne fadern Maudo Sey.

För Billboard berättade Seinabo att hon lever mellan två olika kulturer. Å ena sidan har hon sitt västafrikanska arv från pappan, å andra sidan sitt svenska medborgarskap. Det är lätt att bli kluven, att stå med fötterna i båda lägren. En sak är dock säker och det är att kvinnan på scen står stadig som popstjärna. Om detta råder inga tvivel.