Ulrik Munther
Allt Jag Ville Säga

Ulrik Munther: Allt Jag Ville Säga

Album / Sonet
Utgivning D. 2015.05.13
Mathilda Dahlgren

Det är inte lätt att som ung behålla sin inre kärna efter omtumlande framgångar i musiktävlingar. Många deltagare faller i glömska när TV:s strålkastare har slocknat. Eller så drabbas de av odräglig hybris. Men somliga har en unik förmåga att förlänga sin musikaliska livslängd, hålla hårt i sin själ och lyckas uttrycka ett bredare spektrum av livets färgskala. Ulrik Munther, som vann Lilla Melodifestivalen 2009, är en sådan artist. Han är ett gott exempel på att mognad och djup inte har med ålder att göra. Han är den unge kepsprydde pojken som nu passerat 20 år.

Nya projektet är ett geniunt och nära samarbete med Jonas Gardell, som satt ord till tonerna. Munthers närhet till den text han sjunger tyder på att samspelet med Gardell bygger på ett ömsesidigt utbyte av livserfarenheter, även om Gardell är den som slutligen formulerat ihop tankarna till en enhet. Den genomgripande känslan är djup och nästan lite religiös. Det är som om raderna handlar om drömmen att bli älskad och att älska samtidigt som om de skulle kunna vara riktade till en gud.

Vetskapen om att det alltid finns tro, hopp och kärlek någonstans, kan vara svår att ta till sig när vuxenlivets hofulla moln av outsinliga krav väntar bakom hörnet. Låtarna framstår som en öppen och ärlig skildring av tonårens motstridiga emotioner, en känslomässig berg- och dalbana mellan motpoler som högmod och mindervärdeskomplex, dödslängtan och livslust.

Vi behöver fler unga artister som säger som det är och belyser verkligheten istället för att släta över med falska glamorösa leenden. Munther har en röst som väcker känslor och når unga på ett öppet och empatiskt igenkännande sätt. Livet efter tävlandet, livet nu och livet efter döden samsas sida vid sida och har transformeras till en samling fina låtar, som kommer att utgöra en trygg punkt för unga vilsna själar att återvända till gång på gång.