Stick To Your Guns: Arena 29, Göteborg

Stick To Your Guns, Arena 29, Göteborg

Stick To Your Guns: Arena 29, Göteborg

Recenserad av Patrik Blomqvist | GAFFA

Efter halva setet och ett långt utlägg senare om hur en del av hardcorekvintettens anhängare bemöter gruppens NYHC-approach med utsträckt tunga och nedklankande ord som "posörer", kontrar bandets sångare Jesse Barnett med: "Musiken har inte förändrats något sedan dag ett. Det här är hardcore. Om du tycker att hardcore suger, då suger du!" Och om man som undertecknad ägnat det gångna halvåret åt att anklaga nya album från ett par av kvällens akter för dess brist på variation och avsaknad av substans, kände man sig inte bara träffad av vokalistens ord utan även av Stick To Your Guns framträdande. Men i försvarstalet är det viktigt att lyfta fram en viktig beståndsdel som saknas när man spelar upp en skiva med antingen Judge, H2O eller Comeback Kid – nämligen publiken. Den oumbärliga faktorn som skapar dynamiken som knyter samman de två lägren på vardera sida av monitorerna. Det här är musik som således aldrig spelas inför tomma stolar.

Det vore att ta i att jämföra framträdandet med spelstället "The Gil" på Gilman Street i Oakland, Kalifornien, eller som när Hårda Tider gick bananas tillsammans med H2O och Dobermann Cult för två år sedan, men det var sannerligen en fröjd att se delar av publiken springa upp på scen, kasta sig ut, publiksurfa, pogodansa och veva med armarna likt ett fält fyllt av vindkraftverk. Till ett fantastiskt ljud dessutom (som under kvällen gick från klarhet till klarhet). När annars lättillgängliga låtar som Against Them All och Nobody framförs under en omständighet som denna, blir jag i stället övertygad. Dock inte lika golvad som av föregående bandet Trash Talk, men ändå övertygad. Väl på scengolvet blev radiovänligheten arkebuserad. Vad som här i stället utstrålades var en blodsgjuten relation som byggts upp på ruskigt starka känslor och viljestyrka, och som varken känns tillkonstlad eller styrd av yttre faktorer. En som bygger på ovillkorlig kärlek och orubblig lojalitet. Och det visades tydligt under gårdagkvällen på Arena 29.