Zara Larsson: Gröna Lund, Stockholm

Zara Larsson, Gröna Lund, Stockholm

Zara Larsson: Gröna Lund, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

"Jag kan se i era ögon att ni är pepp!"

Gröna Lunds lika grönklädda värdar dirigerar med mikrofonförstärkt stämma tåglasterna med tweens till rätt ingångar. Publiken är i samma demografi som artisten de kommit för att se – tonåriga tjejer. Samtidigt så har få svenska artister idag lika gott rykte om sig i alla åldrar som Zara Larsson – det feministiska geniet som inte bara imponerat med sin otroliga röst utan också för att vara en jäkligt cool person.

Solen håller precis på att gå ned över nöjesparken när finalvinnaren från Talang valsar ut på stora scenen efter sina två dansare. För tre sekunder får alla i publiken tinnitus när den unga publiken unisont tar tonnivån till nya höjder. Inte blir det bättre ögonblicket senare när spelningen inleds med hitten Bad Boys. Publiken är fylld av tjejgäng som kan alla låtar, ord för ord, och inte låter någon missa det. Störst är fortfarande Uncover, med dess svårmotståndliga refräng. Zara testar den ännu osläppta singeln Lush Life och publiken hakar snabbt på en till framtida poppärla.

Scenshowen är inte mycket att hurra för. Oftast får man känslan att man tittar på ett genrep med stela dansmoves och dussinmeter serpentiner som skjuts iväg av kanoner och fastnar i stativ, ben och sceneri. Men det känns faktiskt rejält skitsamma, för artisten som vill bli dollarmiljonär innan hon är 20 förkroppsligar det uttjatade begreppet "rising star". Showpaketet Zara Larsson må inte vara färdigt, men artisten finns där – även om det vi ser just nu är work-in-progress. Vare sig hon tålighetstestar kondomer eller kallar Blondinbella för konstprojekt så är hon en våra mest intressanta och talangfulla nya popartister. Konserten på Gröna Lund visar mer än något annat att Zara Larsson är en framtida superstar.