Lo-Fi-Fnk
Nightclub Nirvana

Lo-Fi-Fnk: Nightclub Nirvana

Album / Sony Music Entertainment
Utgivning D. 2015.05.08
Daniel Hånberg Alonso

Hur kunde Lo-Fi-Fnk veta att det var just deras glädjespridande electropop som behövdes för att Sverige ska få känna att sommaren äntligen faktiskt är på väg? Tacksamt har de vidgat vyerna från den Daft Punk-statiska starten för snart tio år sedan, då elektroniken slog hårt och digitalt. På tredje albumet Nightclub Nirvana har stockholmarna insupit omvärldens inspiration, stöpt om musiken i färg och form – gett den liv som för den ut från studion, ut från betongen och in i lyssnarens hjärta. Hade Tough Alliance och Basement Jaxx delat provrör hade det kommit ut som dagens Lo-Fi-Fnk. Utan den kassa attityden det vill säga.

Sämst på skivan är faktiskt första singeln Can U Feel It, som låter som mycket annat generiskt som släpps idag. Vilket kanske är tacksamt, för resten av låtarna är guld och fyllda av extatisk pop. Med Nightclub Nirvana befinner du dig i en bergochdalbana genom ett landskap av dansande jättedrinkar, människor med leis och en ständig solnedgång. Så fortsätter det med glada riffiga Pirate Radio, ödesmättade U Don't Feel The Same och ja, resten. Förutom då den lite mindre inspirerande Will U B There?

När den ofta karibiska nu-discon allt mer kilar stadigt med electropoppen sker något magiskt. Plötsligt öppnas hela världen in och inspirationen flyger hej vilt. Att höra beatet från Pon De Replay ligga till grund för Escapade eller att dansa med till liquid D&B-myset i Sensual Melodie sparar in tusenlappar på flygbiljetter – för du kan ha den där exotiska festen här hemma, det är bara att sätta på Nightclub Nirvana.